  • Data: 2009-01-02 23:30:43
    Temat: Re: umowa o zakazie konkurencji - pracodawca nie placi
    Od: Roman Rumpel <r...@s...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Andrzej Lawa pisze:
    > Ave!
    >
    > Szybkie pytanie: czy standardowo (jeśli w umowie na temat takiej
    > sytuacji nie wspomniano) w przypadku kiedy były pracodawca nie płaci
    > umówionej kwoty umowa taka automatycznie (ustawowo) ulega rozwiązaniu,
    > czy też obowiązuje jak obowiązywała, a tylko można się domagać należnej
    > zaległej zapłaty?

    Orzecznictwo i doktryna są jednomyślne. Brak zapłaty przez pracodawcę
    zwalnia pracownika z zakazu konkurencji.

    Dawne orzecznictwo szło jeszcze dalej i uznawano, że jeżeli pracodawca
    uchybi obowiązkowi zapłaty, to pracownik może zatrudnić się gdzie chce,
    a pracodawca mimo to musi wypłacić wszystko, do czego się zobowiązał,
    czyli za cały umówiony okres zakazu. Ten pogląd został skrytykowany
    przez doktrynę i obecnie SN uznaje ( i wszystkie znane mi sądy), że
    pracodawca obowiązany jest zapłacić za ten okres, w którym pracownik
    faktycznie zachowuje się zgodnie z zakazem.

    Dla ostrożności - należy odczekać kilka/kilkanaście dni po upływie
    terminu, kiedy pracodawca winie był zapłacić, dla jeszcze większej
    ostrożności - wezwać go do zapłaty. Jak nie zapłaci - wtedy spokojnie
    zatrudniać się gdzie sie chce i iść do sądu, żądać od pracodawcy zapłaty
    za okres powstrzymywania się od konkurencyjnej pracy.

    Acha - powyższe dotyczy sytuacji, gdy pracodawca po prostu nie płaci.
    Inaczej jest, gdy pracodawca jednostronnie zwolni z zakazu, wtedy umowa
    przestaję obowiązywać obie strony i pracodawcę i pracownika.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl