    From: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: testament na "w razie czego"
    Date: Tue, 21 Sep 2004 10:35:46 +0200

    Dnia 04-09-21 07:09, Użytkownik Johnson napisał :
    > Co do art. 32 kc to tam jest tylko domniemane, które można obalić i udowodnić że
    > rodzice nie umarli jednocześnie. Tylko że to nic nie daje. Problemem jest tutaj
    > nadmierna "żywotność" dziecka. Wystarczyłoby by jedno z rodziców umarło później
    > niż dziecko. A tak to czysty pech.
    > Dziadkowie mogą żądać co najwyżej alimentów od gminy - 938 kc.

    o, to cenna uwaga, nie wiem, czy rodzice znajomych podpadaliby pod ten
    niedostatek

    "Dziadkowie spadkodawcy, jeżeli znajdują się w niedostatku i nie mogą
    otrzymać należnych im środków utrzymania od osób, na których ciąży
    względem nich ustawowy obowiązek alimentacyjny..."

    bo to, że osoby zobowiązane do ew. alimentów względem nich, czyli ich
    dzieci zmarłe w wypadku, nie mogą ich wspomagać, to się tu zgadza.

    Czy wystąpienie do takich spadkobierców przez dziadków wymienionych w
    art. 938 jest jakoś ograniczone czasowo? Czyli w niedostatku mają żyć w
    momencie otwarcia (?) spadku, czy ten art. ma zastosowanie również po
    jakimś czasie, gdy ich sytuacja życiowa ulegnie znacznemu pogorszeniu?

    dzięki

    andy_nek