    From: "marik" <k...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: testament na "w razie czego"
    Date: Mon, 20 Sep 2004 22:01:31 +0200

    news:cinad2$9k0$1@news.onet.pl...

    > No tak, ale to jest wykładnia art.32, o którą nawet można się pokusić, a nie
    > zastosowanie art.5 kc.

    Wiesz, przedstawiłem tylko mój tok rozumowania. Uważam,
    że art. 5 kc każe nam uwzględniać przede wszystkim zasady współżycia
    społecznego, a te nakazują m.in. pomoc ludziom, których dotknęła tragedia i
    ochronę rodziny. Z kolei argumetum a rubrica (jeżeli nie pomyliłem) wskazuje, iż
    przepadek spadku jest ostatecznością i że ustawodawca daje pierwszeństwo
    zaspokojeniu najbliższych dla zmarłego osób. Realizacja tej drugiej normy jest
    możliwa tylko przy odpowiedniej interpretacji art. 32 kc (wynikanie, bodajże,
    instrumentalne). Takie zastosowanie obu przepisów ma umotywowanie w
    całokształcie idei, jakie przysługiwały prawodawcy (wiem, podręcznikowa
    sztampa). Nie napisałem tego fachowo, dlatego możesz poprawić. Może masz własne
    pomysły?

    marik