    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 29 Sep 2014 13:04:53 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: testament
    <Pine.WNT.4.64.1409241819190.5304@quad>
    <2...@t...pl>
    <Pine.WNT.4.64.1409251028550.3664@quad>
    <2...@t...pl>
    <Pine.WNT.4.64.1409251946010.1728@quad>
    <2...@t...pl>
    <Pine.WNT.4.64.1409261056270.3580@quad>
    <2...@t...pl>
    <Pine.WNT.4.64.1409270132170.3368@quad>
    <2...@t...pl>

    On Mon, 29 Sep 2014, szerszen wrote:

    > Ale ty czepialski jesteś :P

    Jestem :)

    > Prawu, lepiej? Prawu się niepodoba i zmienia postanowienie
    > spadkodawcy.

    Tak.
    Ale moje czepanie się jest ISTOTNE - bo reklamację należy
    składać nie do Wysokiego Sądu, lecz do Wysokiego Sejmu.
    W tym problem.

    "Ludzie" (strony) miewają pretensje do sądu (podobnie jak
    czasami do skarbówki), a w sumie urzędnik temu nie jest
    winien: prawo nie zostawia mu wyboru.

    > Ale w sądzie

    Nie, Sejm tylko kazał sądowi wypełnić rozkaz.
    Postaw się w roli kaprala któremu kazano skonfiskować
    czyjeś dobro :>

    > Jest przedłużeniem tych debili, przedłużeniem które tak przy okazji
    > toleruje buble prawne, zamiast lobbować ich zmiany.

    Ta postawa nie różni się NICZYM od postawy "ja tu tylko pracuję"
    wyrażanej przez sprzedawcę, sprzątacza, urzędnika gdziekolwiek...
    Można się oburzać, ale odpowiedzialność za taki stan spada na
    POSŁÓW. A oni widać... wyrażają "zapotrzebowanie społeczne" :>
    To "zapotrzebowanie" zaś wygląda tak, że "społeczeństwo" uznaje
    rzecz za mało ważną (nie myśli u umieraniu :>) i... jest jak
    jest.
    Ba, niewykluczone, że taki zapis *MA* większościowe poparcie
    społeczne (nawet istotnie większościowe).

    > Zachowek to kolejne kuriozum, albo mamy tą wole testamentową, albo nie.
    > Co kompu po testamencie, skoro potem i tak w grę wchodzi zachowek ;)

    Może "przewidzieć" :)

    > To wiem ;)

    A mi głównie o to chodziło :)

    > Jak nie, jak mamy zachowek. :)

    Porównywałem z wydziedziczeniem, które może być "odrzucone
    w całości".

    > Nie mylę, tylko łączę i pokazuje, że zarówno testament,
    > jak i wydziedziczenie w Polsce to praktycznie fikcja.

    No nie - testament jest "połowicznie skuteczny", szczególnie,
    jak ktoś ma w majątku pieniądze (którymi może opłacić
    zachowki).

    > Mało tego, zachowek i przepisy go dotyczące jest tak porąbany, że
    > dopuszczają obciążeniem zachowkiem ostatniego obdarowanego,

    Prawda.
    Niejako "zabezpieczenie przed obejściem".
    Druga strona medalu jest taka, że jeśli spadkodawca chce dać
    coś potencjalnym spadkobiercom "za coś", to powinien skorzystać
    z tej drogi, spróbować zdefiniować to "coś" i zamienić
    w dożywocie.
    Od odróżnieniu od świadczenia "za nic" (darowizny i spadku)
    faktycznie wypełnione dożywocie nie podlega pod "nieuznanie".

    pzdr, Gotfryd