  • 1. Data: 2004-06-02 14:57:53
    Temat: sytuacja spółki jawnej a stare zobowiązania wspólnika?
    Od: wojtek <l...@p...onet.pl>

    Witam

    Chciałbym założyć z dwoma osobami spółkę jawną (to tak nowocześniej od
    cywilnej) i nurtuje mnie w związku z tym pytanie jak się mają długi
    powstałe przed powstaniem spółki w wyniku innych działań wspólników?
    Jak bardzo może windykacja takich zobowiązań wpłynąć na działanie spółki?
    Czy komornik, ZUS lub US może blokować konta spółki lub zajmować jej
    majątek?
    Znalazłem też taką ciekawostkę cyt.'kto zawiera umowę spółki jawnej z
    przedsiębiorcą jednoosobowym, odpowiada także za zobowiązania powstałe
    przy prowadzeniu przedsiębiorstwa przez tego przedsiębiorcę przed dniem
    utworzenia spółki.' kon. cyt.
    Czy jeżeli zawrę umowę spółki z kolegą, który prowadził działaność
    gospodarczą i narobił długów to spółka będzie to musiała spłacać?
    Jak rozumieć ten zapis? Czy można zawrzeć umowę spółki z osobą
    prowadzącą działalność gospodarczą a jednocześnie nie ponosić tego
    rodzaju konsekwencji, czy tu jest automatyzm, jak prowadzi działalność
    to umowa z nim jest zawsze umową z przedsiębiorcą?
    Będę wdzięczny za podpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2004-06-02 16:23:06
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 02 Jun 2004 16:57:53 +0200, wojtek naskrobał(a):

    > Chciałbym założyć z dwoma osobami spółkę jawną (to tak nowocześniej od
    > cywilnej) i nurtuje mnie w związku z tym pytanie jak się mają długi
    > powstałe przed powstaniem spółki w wyniku innych działań wspólników?

    posiada je dłużnik a nie spółka.

    > Jak bardzo może windykacja takich zobowiązań wpłynąć na działanie spółki?

    negatywnie :D

    > Czy komornik, ZUS lub US może blokować konta spółki lub zajmować jej
    > majątek?

    Oczywiscie ale nie spółki co wspólnika.
    1 krok - art 62 par 1 ( zablokowanie możliwości otrzymywanie środków z
    firmy dla dłużnika)
    2 krok finalny - art 62 par 2 (przymusowe wypowiedzenie umowy spółki przez
    wierzyciela)

> [...]
    > przedsiębiorcą jednoosobowym, odpowiada także za zobowiązania powstałe
    > przy prowadzeniu przedsiębiorstwa przez tego przedsiębiorcę przed dniem

    nie ma takiego prawa i dlatego wychodzi dziwactwo. Przeczytaj precyzyjnie
    art 33 KSH i zauwazysz ze wcieło ci "który wniósł do spółki
    przedsiębiorstwo".

    > Czy jeżeli zawrę umowę spółki z kolegą, który prowadził działaność
    > gospodarczą i narobił długów to spółka będzie to musiała spłacać?

    tak jezeli wniesie ją do spółki.

> [...]
    > rodzaju konsekwencji, czy tu jest automatyzm, jak prowadzi działalność
    > to umowa z nim jest zawsze umową z przedsiębiorcą?

    patrz wyżej.

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl