  • 1. Data: 2007-03-29 06:22:59
    Temat: swiatla caly rok i inne pytania
    Od: gacek <g...@w...pl>

    Witam,

    w newsach caly czas mowia o obowiazku jezdzenia na swiatlach _mijania_
    przez caly rok. zreszta to jest w noweli:

    http://orka.sejm.gov.pl/proc5.nsf/0/A493D523C044F52C
    C12572870053AA01?OpenDocument

    w art. 51:
    a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy
    w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.,

    glupia mysl: jak ktos bedzie jechac na swiatlach do jazdy dziennej to
    bedzie lamac prawo?

    czy ktos moglby wskazac jakis akt prawny definiujacy swiatla
    drogowe/mijania/do jazdy dziennej - nie wiem ksztalt strumiena, moc
    swiatla.

    czy mozna i jak zamontowac w samochodzie swoje 'swiatla do jazdy dziennej'
    (oczywiscie w sensie prawnym - tak zeby jezdzac na nich nie dostac
    mandatu). chodzi o cos bardziej energooszczednego.

    --
    gacek

  • 2. Data: 2007-03-29 06:27:52
    Temat: Re: swiatla caly rok i inne pytania
    Od: "Grzesiex" <x...@x...pl>

    > (oczywiscie w sensie prawnym - tak zeby jezdzac na nich nie dostac mandatu).
    chodzi o cos
    > bardziej energooszczednego.

    No to powiedz mi jaka będzie różnica w zużyciu paliwa na rok w przypadku jazdy na
    światłach
    dziennych w stosunku do jazdy na światłach mijania? Po ilu latach ta inwestycja się
    zwróci? Pytanie
    o sens i opłacalość takiej inwestycji.

    Grzesiex

  • 3. Data: 2007-03-29 06:52:33
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "gacek" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > czy ktos moglby wskazac jakis akt prawny definiujacy swiatla
    > drogowe/mijania/do jazdy dziennej - nie wiem ksztalt strumiena, moc
    > swiatla.

    Rozp. Min. Infrastruktury z 31.12.2002 r w sprawie warunkw techn. pojazdów
    W zał. nr 6 masz wszystko o światłach.
    --
    Maluch

  • 4. Data: 2007-03-29 07:26:18
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On Thu, 29 Mar 2007 08:27:52 +0200, Grzesiex <x...@x...pl> wrote:

    > No to powiedz mi jaka b?dzie ró?nica w zu?yciu paliwa na rok w przypadku
    > jazdy na ?wiat?ach
    > dziennych w stosunku do jazdy na ?wiat?ach mijania? Po ilu latach ta
    > inwestycja si? zwróci? Pytanie
    > o sens i op?acalo?ae takiej inwestycji.

    prawde mowiac u mnie droga od pomyslu do jego realizacji jest bardzo
    daleka i nawet sie nie zastanawialem nad oplacalnoscia.

    ok. ale zalozmy wartosc 'pojawiajaca' sie w mediach - rzedu +2% paliwa na
    swiatlach mijania.
    zalozmy, ze dzienne dzieki technologii (led) i mniejszej wymaganej mocy
    zredukuje sie to 10-krotnie.

    przy 20zl na 100km mi wychodzi oszczednosc rzedu 30zl/rok (15kkm). fakt ze
    nie warte swieczki.

    ale przy 50kkm? mozna pomyslec. tyle ze jak napisalem w pierwszym poscie -
    przepisy mowia o jezdzeniu na swiatlach mijania.

    --
    gacek

  • 5. Data: 2007-03-29 08:09:38
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2007 09:26:18 +0200, gacek napisał(a):

> [...]
    > ale przy 50kkm? mozna pomyslec. tyle ze jak napisalem w pierwszym poscie -
    > przepisy mowia o jezdzeniu na swiatlach mijania.

    Rozumiem że zakładasz, że wszystkie te kkm będą za dnia, przy dobrych
    warunkach pogodowych? :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 6. Data: 2007-03-30 06:15:11
    Od: "Mach" <mstrzelbicki(malpa)gazeta(kropka)pl>

    > Rozp. Min. Infrastruktury z 31.12.2002 r w sprawie warunkw techn. pojazdów
    > W zał. nr 6 masz wszystko o światłach.

    Co wiecej jeszcze bedziesz musial przejsc badanie techniczne z takimi
    swiatlami, chyba ze diagnosta ich nie zauwazy a policja nie skieruje cie na
    badanie (zabierze dowod).

    Pozatym chlopie, przeciez to jest dla naszego bezpieczenstwa, swiatla
    mijania zostaly tak zaprojettowanie aby oswietlac i byc widoczne - po co
    wywazac otwarte drzwi?

    Zwolennik swiatel przez caly rok 24/h

    Maciek

  • 7. Data: 2007-03-30 06:26:48
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Mach napisał(a):

> [...]
    >
    > Pozatym chlopie, przeciez to jest dla naszego bezpieczenstwa, swiatla
    > mijania zostaly tak zaprojettowanie aby oswietlac i byc widoczne - po co

    To, że coś może przyczynić sie do bezpieczeństwa nie jest argumentem,
    aby to wprowadzić. Na przykład - przy obniżaniu prędkości w miastach do
    50km/h argumentowano, że przyczyni się to do poprawy bezpieczeństwa. To
    prawda. Ale idąc tym tropem rozumowania: należy zatem obniżyć prędkość
    do 40km/h. A potem do 30km/h. Używając ciągle tych samych prawdziwych
    argumentów. Dlaczego więc tego się nie robi?

    Ogólnie jazda ze światłami w dzień jest minimalnie bezpieczniejsza,
    jednak wprowadzenie nakazu palenia świateł w każdej sytuacji uważam za
    głupotę. Jaki cel przyświecał ustawodawcy, że nakazuje palić światła w
    ciągu dnia stojąc w ulicznym korku? Możesz mi podać jakiś argument?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2007-03-30 06:44:29
    Od: Azazel <a...@...pl>

    Liwiusz napisał(a):

    > To, że coś może przyczynić sie do bezpieczeństwa nie jest argumentem,
    > aby to wprowadzić. Na przykład - przy obniżaniu prędkości w miastach do

    nie no. absolutnie nie jest to argument żeby to wprowadzać. tak samo jak
    ograniczenia prędkości na drogach, pasy bezpieczeństwa itd. a w ogóle
    wymóg by po zmorku jeżdzić z zapalonymi światłami to już w ogóle jakieś
    prawne kuriozum

    > głupotę. Jaki cel przyświecał ustawodawcy, że nakazuje palić światła w
    > ciągu dnia stojąc w ulicznym korku? Możesz mi podać jakiś argument?

    może taki, że jak już wyjedziesz z tego korka poza miasto to zapomnisz
    je zapalić?
    A.

  • 9. Data: 2007-03-30 07:25:06
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On Fri, 30 Mar 2007 08:26:48 +0200, Liwiusz
    <l...@w...poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > do 40km/h. A potem do 30km/h. Używając ciągle tych samych prawdziwych
    > argumentów. Dlaczego więc tego się nie robi?

    oczywiscie ze jest argumentem. do tego sa argumenty "naprzeciwko" i cos
    sie decyduje.

    --
    gacek

  • 10. Data: 2007-03-30 07:31:53
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On Fri, 30 Mar 2007 08:44:29 +0200, Azazel <a...@...pl> wrote:

    > może taki, że jak już wyjedziesz z tego korka poza miasto to zapomnisz
    > je zapalić?

    to moze nalezaloby nakazac zapinania pasow od razu po wejsciu do pojazdu,
    bo odpalisz silnik i jeszcze zapomnisz zapiac.

    osobiscie jestem zwolennikiem jezdzenia na swiatlach, ale nie nakazu
    jezdzenia na swiatlach.
    rozumiem skandywie, gdzie przez pol roku w zasadzie cala dobe i tak trzeba
    jezdzic na swiatlach.

    a argument o wyjezdzaniu za miasto jest imho nietrafiony, bo wiekszosc
    "normalnych" ludzi w tygodniu jednak buja sie tylko po miescie i ryzyka
    nie ma.

    --
    gacek