  • Data: 2002-12-02 17:04:30
    Temat: Re: spółki - co i jak?
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 2 Dec 2002 08:18:35 +0100), "pawel J"

    >mam pytanie odnośnie spółek.
    >1. czym różni się spółka cywilna od sp. z o.o.?

    -- Cywilna działa w oparciu o Kodeks Cywilny, a ZOO o handlowy.
    -- Cywilna to układ kilku przedsiębiorców, przywiązana do nich. Zoo
    może zmieniać właścicieli
    -- W cywilnej odpowiadasz za zobowiązania spółki w całości, w ZOO
    tylko do wysokości majątku spółki.
    -- W przypadku SC Ty i spółka to praktycznie jedno, więc trzeba mieć
    niesamowite zaufanie do wspólników. ZOO to oddzielne przedsiębiorstwo,
    a własciciele tylko są właścicielami i mogą je zbywać itp.
    -- SC może działać na uproszczonej księgowości, ZOO wymaga już
    prowadzenia pełnych ksiąg handlowych
    -- W SC możesz wyjmować każde pieniądze i dodawać dowolne w momencie
    potrzeby, bowiem jak pisałem, Ty i SC to jedność. W ZOO masz kapitał
    spółki i przy jego wyczerpaniu nie możesz ot tak sobie dołożyć, zaś
    przy nadmiarze nie możesz ot tak sobie go wybrać i wydać na lody.
    -- Założenie ZOO wiąże się z rejestracją w Sądzie i trwa coś koło pół
    roku. Założenie SC to około miesiąca, a da sie szybciej.
    -- Do założenia ZOO potrzebujesz bodajże 40 tysięcy (a może 50?) jako
    kapitał zakładowy
    -- ...

    >2. Chcę założyć spółkę z kolegą. Mamy zamiar świadczyć usługi i prowadzić
    >drobną sprzedaż. Jaką spółkę wybrać?

    Hm... Z uwagi na uproszczenia w działaniu -- SC.
    Z uwagi na ograniczenie ryzyka -- ZOO.

    >3. w tej chwili ja prowadzę działalność, a kolega pracuje. Czy trzeba będzie
    >płacić składki ZUS?

    Tak. Jeśli pracuje i zarabia >= minimalna krajowa, to tylko zdrowotne.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    ,,Zerwanie plomb grozi utratą gwarancji'' (c) gwarancja
    ,,A juz forma grozby w warunkach gwarancji, to ewenement'' (c) Expert