  • 1. Data: 2002-12-02 07:18:35
    Temat: spółki - co i jak?
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

    Witam
    mam pytanie odnośnie spółek.
    1. czym różni się spółka cywilna od sp. z o.o.?
    2. Chcę założyć spółkę z kolegą. Mamy zamiar świadczyć usługi i prowadzić
    drobną sprzedaż. Jaką spółkę wybrać?
    3. w tej chwili ja prowadzę działalność, a kolega pracuje. Czy trzeba będzie
    płacić składki ZUS?
    Jeżeli ktoś się w tym orientuje proszę o krótką odpowiedź, albo o wskazanie
    jakiegoś adresu gdzie mogę o tym przeczytać.

    z góry dziękuję

    PawełJ

  • 2. Data: 2002-12-02 17:04:30
    Temat: Re: spółki - co i jak?
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 2 Dec 2002 08:18:35 +0100), "pawel J"

    >mam pytanie odnośnie spółek.
    >1. czym różni się spółka cywilna od sp. z o.o.?

    -- Cywilna działa w oparciu o Kodeks Cywilny, a ZOO o handlowy.
    -- Cywilna to układ kilku przedsiębiorców, przywiązana do nich. Zoo
    może zmieniać właścicieli
    -- W cywilnej odpowiadasz za zobowiązania spółki w całości, w ZOO
    tylko do wysokości majątku spółki.
    -- W przypadku SC Ty i spółka to praktycznie jedno, więc trzeba mieć
    niesamowite zaufanie do wspólników. ZOO to oddzielne przedsiębiorstwo,
    a własciciele tylko są właścicielami i mogą je zbywać itp.
    -- SC może działać na uproszczonej księgowości, ZOO wymaga już
    prowadzenia pełnych ksiąg handlowych
    -- W SC możesz wyjmować każde pieniądze i dodawać dowolne w momencie
    potrzeby, bowiem jak pisałem, Ty i SC to jedność. W ZOO masz kapitał
    spółki i przy jego wyczerpaniu nie możesz ot tak sobie dołożyć, zaś
    przy nadmiarze nie możesz ot tak sobie go wybrać i wydać na lody.
    -- Założenie ZOO wiąże się z rejestracją w Sądzie i trwa coś koło pół
    roku. Założenie SC to około miesiąca, a da sie szybciej.
    -- Do założenia ZOO potrzebujesz bodajże 40 tysięcy (a może 50?) jako
    kapitał zakładowy
    -- ...

    >2. Chcę założyć spółkę z kolegą. Mamy zamiar świadczyć usługi i prowadzić
    >drobną sprzedaż. Jaką spółkę wybrać?

    Hm... Z uwagi na uproszczenia w działaniu -- SC.
    Z uwagi na ograniczenie ryzyka -- ZOO.

    >3. w tej chwili ja prowadzę działalność, a kolega pracuje. Czy trzeba będzie
    >płacić składki ZUS?

    Tak. Jeśli pracuje i zarabia >= minimalna krajowa, to tylko zdrowotne.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    ,,Zerwanie plomb grozi utratą gwarancji'' (c) gwarancja
    ,,A juz forma grozby w warunkach gwarancji, to ewenement'' (c) Expert

  • 3. Data: 2002-12-02 19:46:11
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

    Dzieki za wyjaśnienie.
    jakbym miał 40 tys na zbyciu to bym żadnej spólki nie zakładał :)
    poza tym pół roku to za dużu więc chyba jednak bedzie SC
    dzieki za odpowiedź.
    PawełJ

  • 4. Data: 2002-12-02 20:34:29
    Od: "Hubert Kowalski" <h...@u...infinium.pl>

    > -- W cywilnej odpowiadasz za zobowiązania spółki w całości, w ZOO
    > tylko do wysokości majątku spółki.

    Dodalbym, ze za zobowiazania odpowiadacie solidarnie. Tzn. jesli jeden nie
    ma majatku, to wszystkie zobowiazania pokrywa drugi.

> [...]
    > spółki i przy jego wyczerpaniu nie możesz ot tak sobie dołożyć, zaś
    > przy nadmiarze nie możesz ot tak sobie go wybrać i wydać na lody.

    Jest to mozliwe, ale duzo bardziej skomplikowane, i w zasadzie
    nieoplacalne.

    > -- Założenie ZOO wiąże się z rejestracją w Sądzie i trwa coś koło pół
    > roku. Założenie SC to około miesiąca, a da sie szybciej.

    Przesadziles. Zalozenie sp. z o.o. trwa ok. 1,5 miesiaca. Niestety trzeba
    sie liczyc z duzymi oplatami notarialnymi (Akt zalozycielski, wzory podpisow
    itp.) i rejestrowymi (za wpis do Krajowego Rejestru Sadowego itp.).

    > -- Do założenia ZOO potrzebujesz bodajże 40 tysięcy (a może 50?) jako
    > kapitał zakładowy

    Minimum - 50.000 PLN. W starym Kodeksie Handlowym bylo 4.000 PLN.

    > Hm... Z uwagi na uproszczenia w działaniu -- SC.
    > Z uwagi na ograniczenie ryzyka -- ZOO.

    A moze dwoch roznych przedsiebiorcow (osoby fiz. prow. DG) zwiazane umowa o
    wspolpracy? Wtedy kazdy odpowiada za wlasne zobowiazania :-)

    Pozdrawiam

    Hubert

  • 5. Data: 2002-12-02 22:40:15
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Hubert Kowalski" <h...@u...infinium.pl> napisał w
    wiadomości news:asgg68

> [...]
    podpisow
    > itp.) i rejestrowymi (za wpis do Krajowego Rejestru Sadowego itp.).

    Przesadziliscie.
    Jak dobrze sie przygotujecie to mozna to zalatwic w 1-2 dni.
    Bedzie to spolka "w organizacji", ktora moze prowadzic juz normalna
    dzialalnosc.

    Karol

  • 6. Data: 2002-12-03 10:19:39
    Od: "Hubert Kowalski" <h...@u...infinium.pl>

> [...]
    > Jak dobrze sie przygotujecie to mozna to zalatwic w 1-2 dni.
    > Bedzie to spolka "w organizacji", ktora moze prowadzic juz normalna

    Niestety przerabialem to. REGON otrzymasz, na decyzje z US o nadaniu NIP-u
    musisz poczekac, az doniesiesz odpis z KRS (przynajmniej w Gdansku). A bez
    NIP-u czasem ciezko prowadzic dzialalnosc :-)

    Hubert

  • 7. Data: 2002-12-03 10:29:25
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Hubert Kowalski napisał:

> [...]
    > musisz poczekac, az doniesiesz odpis z KRS (przynajmniej w Gdansku). A bez
    > NIP-u czasem ciezko prowadzic dzialalnosc :-)

    Ej, cos nakręcili - rejestrowałam spółkę pare miesięcy temu i do
    otrzymania NIPu potrzebny był regon, umowa i kopia głownego formularza
    złożonego do KRS (wniosku z pieczątką przyjęcia).
    Spółka działała jako "w organizacji" przez ok. miesiąc posługując się
    juz własnym NIPem. Jest to wtedy "jednostka organizacyjna nie
    posiadająca osobowości prawnej", pełnoprawny uczestnik obrotu gospodarczego.
    No chyba że chciałes zgłosić "zoo" w organizacji juz jako osobe prawna,
    którą przeciez jeszcze nie jest.

    Ale co by nie było, do czasu otrzymania NIPu mozna posługiwac sie
    regonem jako numerem zastępczym.
    Możesz byc nawet VATowcem posiadajac tylko regon - wpisuje się go na
    fakturze w miejsce NIPu i jest to pełnoprawna faktura VAT.

    Spółka w organizacji musi przeciez płacic podatki. Jest juz wymieniona
    "z nazwiska" w ustawie o PDOP - a więc ma prawo działac jako podmiot
    gospodarczy. US nie może odmówić nadania NIPu.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2002-12-03 11:15:49
    Od: "Hubert Kowalski" <h...@u...infinium.pl>

> [...]
    > "z nazwiska" w ustawie o PDOP - a więc ma prawo działac jako podmiot
    > gospodarczy. US nie może odmówić nadania NIPu.

    Nie jestem pewny czy w styczniu 2001 (czyli chwile po wejsciu w zycie ustaw
    o KRS i KSH) byla w ustawie o PDOP wymieniona. A ja wtedy dokonywalem
    rejestracji. Wedlug informacji z US - nie moglem prowadzic DG (a
    konkretnie - być platnikiem VAT-u) do czasu rejestracji w KRS.

    Pozdrawiam

    Hubert

  • 9. Data: 2002-12-03 11:51:15
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]

    > rejestracji. Wedlug informacji z US - nie moglem prowadzic DG (a
    > konkretnie - być platnikiem VAT-u) do czasu rejestracji w KRS.

    Wtedy nie było, ale dośc szybko to naprawili.
    Swoją droga, nie sadzisz że przy naszej stabilności prawa powoływanie
    się na doświadczenia sprzed prawie 2 lat nie jest zadnym argumentem?
    Od tego czasy wszystko sie mogło 10 razy zmienić.
    Np. 9 miesięcy temu mozna było jeszcze odliczac VAT od gazu i ropy dla
    osobówek, teraz nie.
    I jak tu sie powoływac na przepisy sprzed 2 lat???

    Obecnie stan faktyczny jest taki że sp. z o.o w organizacji jest
    podmiotem gospodarczym, otrzyma NIP i może zostac VATowcem.

    Nie ma z tym żadnych problemów.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2002-12-03 21:31:47
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Mon, 2 Dec 2002 21:34:29 +0100), "Hubert
    Kowalski" <h...@u...infinium.pl> był(a) napisał(a):

    >Dodalbym, ze za zobowiazania odpowiadacie solidarnie. Tzn. jesli jeden nie
    >ma majatku, to wszystkie zobowiazania pokrywa drugi.

    Dodam jeszcze, że nawet jeśli wspólnik ma majątek, ale wierzyciel nie
    lubi ciebie, to będzie egzekwował od Ciebie, a Ty se możesz cywilnie
    od wspólnika dochodzić połowy...

    >Jest to mozliwe, ale duzo bardziej skomplikowane, i w zasadzie
    >nieoplacalne.

    No to miałem na myśli pisząc, że nie może ,,ot tak'' zabrać na lody.

    >Przesadziles. Zalozenie sp. z o.o. trwa ok. 1,5 miesiaca.

    No chyba w teorii. Kolega właśnie zakłąda. Zaczął grubo przed
    wakacjami... Może się nie stara...

    >A moze dwoch roznych przedsiebiorcow (osoby fiz. prow. DG) zwiazane umowa o
    >wspolpracy? Wtedy kazdy odpowiada za wlasne zobowiazania :-)

    No ale co taka umowa daje? Wic z SC polega na wspólnym rozliczaniu
    kosztów i przychodu. No i na generowaniu jednak pewnej mobilizacji.
    Jak wspólnik czuje na sobie oddech odpowiedzialności, to nie wpuści
    firmy w kanał...