  • 11. Data: 2003-06-16 20:12:54
    Temat: Re: spóldzielnia jako dewelopwer??
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

    > co, nie moze tak rozstrzygnac?
    >
    > może ale zapewne statut ma zapis zgodny z art 1 ustawy, który stoji niejako
    > w sprzeczności ze sprzedażą mieszkań bez możliwości bycia członkiem.

    Juz nic z tego nie wiem:) Napisz jesli zle mysle.
    1. Celem spoldz jest jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb
    członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali
    mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
    I to jest zawarte w kazdym statucie spoldzielni tak??

    I teraz :
    2. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

    1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków
    spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali
    mieszkalnych,

    11) [1] budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków
    spółdzielczych własnościowych praw do znajdujących się w tych budynkach lokali
    mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także do miejsc postojowych w
    garażach wielostanowiskowych,

    2) [2] budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków
    odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali
    o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach
    wielostanowiskowych,

    3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz
    członków własności tych domów,

    4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów
    jednorodzinnych,

    5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących
    się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

    3. Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub
    nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

    4. Statut spółdzielni określa, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3,
    [3] prowadzi spółdzielnia

    I teraz z tych 5 punktow statut spoldz. ma wybrac jeden, tak?
    Moja spoldz. wybrala punkt 5. I teraz czy to oznacza ze jest niezgodnosc pkt. 5 z
    celem dzialalnosci(art 1)??
    Aga

  • 12. Data: 2003-06-16 21:40:19
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    Użytkownik "Aga" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    I teraz z tych 5 punktow statut spoldz. ma wybrac jeden, tak?
    Moja spoldz. wybrala punkt 5. I teraz czy to oznacza ze jest niezgodnosc
    --------------------------------------

    SM nie musi wybierac jednego ale każdy z tych punktów czyli może byc i jeden
    i wszystkie.
    Z tego co na boku zrozumiałem, ty idziesz drogą określona w pkt 2 [2]
    i to jest jak najbardziej słuszne ale jest tez mozliwa droga z pkt 5
    i wtedy nic za SM nie podpisujesz zanim cos wpłacisz ale po prostu
    przychodzisz do SM i kupujesz gotowe mieszkanie na pniu,
    płaca tyle ile zaśpiewa SM i to może byc więcej niz koszty budowy.

    Tyle oznaczaja te zapisy i tak jest w praktyce.
    pzdr,
    JarekM

  • 13. Data: 2003-06-17 08:33:43
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

> [...]
    > przychodzisz do SM i kupujesz gotowe mieszkanie na pniu,
    > płaca tyle ile zaśpiewa SM i to może byc więcej niz koszty budowy.

    Ja ze SM podpisuje umowe przedwstepna i wplacam jej pieniadze do czasu
    zakonczenia budowy. W mojej umowie przedwstepnej sa takie punkty:
    spóldzielnia zobowiazuje sie do
    ustanowienia odrebnej wlasnosci lokalu a nastepnie do zawarcia umowy
    sprzedazy lokalu wraz z odpowiednim udziałem we wlasnosci działek oraz w
    czesciach wspolnych budynku, po jego wybudowaniu i wplaceniu przez
    Przyszlego Wlasciciela całosci ceny lokalu bedacego przedmiotem umowy.

    Nie jest to wiec pkt2 (2) gdyz tam jest mowa o czlonkach spol. a ja zadnym
    czlonkiem nie jestem i nie mam byc.

    Kolejne zdanie jakie mam w umowie to:
    Statut SM pozwala na budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania
    lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub
    lokali o innym przeznaczeniu.

    I to wszystko. Czy jest zle?:))
    Aga

  • 14. Data: 2003-06-17 09:53:55
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Rety czy to co czytam to prawda. Czy ty wpłacasz tylko zaliczkę czy cały
    czas finansujesz budowę zgodnie z jej postępami. Jeśli to drugie ewidentnie
    panowie obchodzą ustawę na około tym bardziej że przy sprzedaży powinni
    zawrzeć z tobą obrazu umowę sprzedaży a nie jakieś tam przedwstępną wstępną
    i potem końcową. Ja na twoim miejscu poszedł bym z tą umową do Krajowego
    Związku Spółdzielczości. lub do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
    Wszystkie te wygibasy w umowach SA wynikiem olbrzymich wyłomów w prawie i
    trzeba mocno sprawdzać co się dzieje by nie dać się nabić. Po drugie umowa
    sprzedaży powinna mieć ustaloną cenę sprzedaży. A znając życie w umowie,
    którą podpisujesz nie ma ceny końcowej lokalu.

    Stan_Z

  • 15. Data: 2003-06-17 12:06:54
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

> [...]
    > panowie obchodzą ustawę na około tym bardziej że przy sprzedaży powinni
    > zawrzeć z tobą obrazu umowę sprzedaży a nie jakieś tam przedwstępną

    Dokladnie finansuje budowe az do jej zakonczenia.

> [...]
    > sprzedaży powinna mieć ustaloną cenę sprzedaży. A znając życie w umowie,
    > którą podpisujesz nie ma ceny końcowej lokalu.

    W umowie mam ostateczna cene mieszkania.
    Jeszcze troche i nie kupie tego mieszkania:)
    Co ja niby w tej SM mam powiedziec, ze działaja nie zgodnie z prawem????:)
    Aga

  • 16. Data: 2003-06-17 14:08:01
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    > W umowie mam ostateczna cene mieszkania.

    W umowie przedwstępnej ??? Jak by to powiedzieć zeby nie skłamać.
    A zawarto ją z udziałem notariusza i zapisano że jest ona cena ostateczna.??

    > Jeszcze troche i nie kupie tego mieszkania:)
    > Co ja niby w tej SM mam powiedziec, ze działaja nie zgodnie z prawem????:)

    Zastanów się dlaczego SM chce budować bez możliwości przyjmowania ciebie na
    członka spółdzielni. Przecież to właśnie zapis o celu działania (art. 1 ust.
    1) jest wyrażnie naruszony. Jest tam napisane jednoznacznie że mają
    zaspokajać potrzeby członków i ich rodzin, a nie każdego z ulicy. Z
    członkostwem wiąże sie wiele przywilejów miedzy innymi masz możliwość
    kontrolować zasadność wydawania twoich pieniędzy i nadzorować proces
    inwestycyjn tak jak byś budowała sama swój lokal, ale również nieco
    obowiązków.
    O ile wynajmowanie lokali zarówno członkowi jak i osobie nie będącej
    członkiem było usankcjonowane od 26 września 1994 r. to zakup lokalu w SM
    zawsze wiązał się z członkostwem, a szczególnie gdy to ty wykładasz
    pieniądze na kolejne etapy budowy, poniekąt ryzykujesz swoim majątkiem nie
    otrzymując w zamian nic dopuki nie zakończy sie proces inwestycyjny. i nie
    podpiszesz ostatecznej umowy która przeniesie własność lokalu na ciebie
    Problemów związanych z budową lokalu przez spóldzielnie jest sporo a zatem
    naprawde zastanów się czy nie warto mocno nacisnac negocjując warunki.
    Panmiętaj staosowanie umów szablonów jest uznane za praktyki
    niedopuszczalne, a szczególnie gdy znajdują sie w nich zapisy które
    wykorzystóją dominującą pozycję SM.

    Stan_Z

  • 17. Data: 2003-06-17 18:51:00
    Od: "Aga" <a...@i...pl>

    Dzieki wielkie za odpowiedzi, wiele sie dowiedzialam. Poszłam jednak w koncu
    do prawnika, wprowadził poprawki do umowy i po moich wnikliwych pytaniach
    dotyczacych obejscia przez SM ustawy stwierdzil ze moga to robic w ten
    sposob.
    Teraz tylko sie okaze jak SM bedzie chciała negocjowac:))
    Pozdrawiam.
    Aga

  • 18. Data: 2003-06-18 08:43:24
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Problem polega na tym, że statut spółdzielni jest rejestrowany przez
    sąd. Zapisy wątpliwe, lub nawet sprzeczne z prawem mogą znaleźć się w
    statucie, jeśli sąd je przepuści, a to się zdarza.
    Teoretycznie kupno mieszkania daje lepszą pozycję, bo zapisy umowy są
    wiążące. W przypadku przystąpienia do spółdzielni inwestor - członek
    musi pokryć wszystkie koszty (niezależnie od kwot zawartych w umowie),
    które zazwyczaj są wyższe niż planowane. Co więcej żadne "ostateczne"
    rozliczenie inwestycji nie chroni członka przed dopłatą o ile okaże się,
    że rzeczywiste koszty były wyższe. Znam wiele spółdzielni, których
    statuty dopuszczają budowę mieszkań i domów na sprzedaż. Przepisy prawa
    i postanowienia statutów dotyczące budowy mieszkań dla członków są
    nagminnie łamane. Do KRS nie ma po co pisać, to jedna sitwa z lobby
    prezesów spółdzielni.
    Piotr

  • 19. Data: 2003-06-18 14:54:00
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Problem polega na tym, że statut spółdzielni jest rejestrowany przez
    > sąd. Zapisy wątpliwe, lub nawet sprzeczne z prawem mogą znaleźć się w
    > statucie, jeśli sąd je przepuści, a to się zdarza.

    To nie tylko sie zdarza ale ma często miejsce Mam nawet przykład ze swojego
    podwórka i opinię Związku Rewizykjnego Spółdzielczości oraz orzecznictwo i
    co dalej sobie tkwi.

> [...]
    > i postanowienia statutów dotyczące budowy mieszkań dla członków są
    > nagminnie łamane. Do KRS nie ma po co pisać, to jedna sitwa z lobby

    Oooo tego to nie wiedziałem tz jeszcze nie odkryłem dowodów na taką teze.

    Stan_Z
    Widać wszystko w rękach sądowych orzeczeń. Tylko kto to zaskarży jak nikomu
    się nie chce walczyć z wiatrakami.