  • Data: 2009-11-20 11:35:12
    Temat: Re: spadek, testament i tym podobne...
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl> writes:

> [...]
    > dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na rzecz osób
    > nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku."
    >
    > "rzy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn,
    > zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej niż
    > dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku" - to jest jedna część
    >
    > A to druga niezależna od pierwszej: "darowizn na rzecz osób nie będących
    > spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku." Gdyby w tej części nie było
    > ma początku słowa darowizn, to owszem byłby to drugi warunek, a tak jasno

    Bzdura.

    Są dwa wyłączenia, połączone spójnikiem "ani"

    a) "drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych,"

    b) "dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty (licząc wstecz od
    otwarcia spadku) darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami
    albo uprawnionymi do zachowku."

    > Zresztą pomyśl logicznie jak można by wliczyć do spadku coś co
    > podarowałem panu X (nie będącemu spadkobierca itd.) 9 lat temu. po
    > mojej śmiwerci odebrano by mu to co mu dałem, a może kazano by mu
    > spłacać spadkobierców? A jakby to by samochód, który 3 lata później
    > został zezłomowany? Obca osoba miałaby płacić za niego
    > spadkobiercom, w 6 lat po zezłomowaniu? Nie i dlatego jest to ujete
    > w ustawie.

    Owszem, spadkobiercom sie nalezy zachowek.

    Nie po to jest przepis od zachowku, zeby posiadacz majatku mogl go w
    calosci oddac obcej osobie na dzien przed smiercia.

    MJ