  • Date: Sun, 30 Mar 2008 21:11:59 +0200
    From: castrol <j...@w...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: selekcje do klubów
    <fsjts7$mpr$1@atlantis.news.neostrada.pl> <fsl3bm$8ag$2@inews.gazeta.pl>
    <fsm7ca$g2u$1@nemesis.news.neostrada.pl> <fsmaea$5b6$2@inews.gazeta.pl>
    <0...@l...googlegroups.com>
    <fsmdtr$q16$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <f...@a...googlegroups.com>
    <fsnodf$95h$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <9...@a...googlegroups.com>
    <47efcbfd$1@news.home.net.pl>
    <3...@c...googlegroups.com>
    <47efd861$1@news.home.net.pl>
    <b...@i...googlegroups.com>
    <47efdfa1$1@news.home.net.pl>
    <a...@e...googlegroups.com>

    m...@g...com pisze:

    > Uważam, że co do zasady jest niedozwolone, gdyż jest formą okazania
    > pogardy danej osobie z uwagi na jej rasę. Dochodziłoby do naruszenia
    > dobra osobistego, jakim jest godność. Toteż osoba, której selekcjoner
    > nie wpuścił do lokalu z uwagi na jej rasę mogłaby dochodzić roszczeń
    > z tytułu zadośćuczynienia za krzywdę (art. 448 k.c.), przeprosin etc.

    Czyli czarnego nie moze. A ubranego w trampki ze wzgledu np na wyznawana
    religie? Czy w tym wypadku nie dochodzi do formy okazania pogaqrny danej
    osobie z uwagi na jej wyznanie? Czy nie doszloby do naruszenia dobra
    osobistego, jakim jest godnosc?

    > Nie zmienia to faktu, że jeśli prowadzący sklep oświadczy, że nie
    > kieruje oferty do czarnych, to do zawarcia umowy nie dojdzie.

    Nie ma prawa kierowac oferty do wybranych osob poniewaz po pierwsze
    lamie KC a w szczegolnosci "dzial sprzedaz" oraz popelnia wykroczenie
    juz nie mowiac o tym co napisales wyzej.

    > Nikt nie
    > może bowiem zaakceptować oferty, która nie została do niego
    > skierowana.

    Juz pisalem. Zgodnie z KC, z dzialem sprzedaz, wystawienie rzeczy w
    miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za
    ofertę sprzedaży. Teraz ode mnie, czyli od klienta zalezy czy ta oferte
    przyjme czy nie. Jesli zgodze sie ta ofetre przyjac to dochodzi do
    zawarcia umowy sprzedazy przez ktora sprzedawca zobowiązuje się
    przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący
    zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

    Jak pisal Robert i ja to zdanie podzielam. Sa inne drogi, zgodne z
    prawem, do osiagniecia "selekcji", ale niekoniecznie takie jak tutaj
    opisywane.

    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyc klub na zasadach klubu "Swiat
    Ksiazki" gdzie klubowicze moga kupwoac wszystkie ksiazki duzo taniej niz
    klienci ktorzy nie naleza do klubu. Nalezy takze pamietac ze
    przynaleznosc klubowa musi odbywac sie na jakis okreslonych zasadach, po
    spelnieniu ktorych do klubu mozna przyjac kazdego kto te zasady spelnia
    - tak jak ma to miejsce we wspomnianym Klubie "Swiat Ksiazki".

    Jacek