  • 11. Data: 2006-02-09 13:09:32
    Temat: Re: rozwód - przepisanie części mieszkania na dziecko
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    b napisał(a):

    > W zasadzie się z tym zgadzam. Zgodnie z art.101 krio rodzice mogą dokonywać
    > czynności nie przekraczającej zwykłego zarządu (bez zgody sądu - bo
    > domniemałem, że o to chodziło rozpoczynającemu watek). Istotnie w przypadku
    > tekiej darowizny to rodzice dalej są zobowiązani do spłaty kredytu, darowizna
    > ta nie jest źródłem dla dziecka jakichkolwiek zobowiązań, więc można by
    > przyjąć, że nie przekracza zwykłego zarządu.
    > Niemniej jednak w komentarzu Heleny Ciepłej do krio czytam:
    > "W orzecznictwie przyjmuje się, że odpłatne nabycie przez dziecko składnika
> [...]
    Tam najwyraźniej sąd zajmował się konkretnym przypadkiem.
    A pomiędzy odpłatnym nabyciem a nabyciem bez jakichkolwiek obciążeń jest
    spora przestrzeń.
    To że odpłatne nabycie przekracza zwykły zarząd, to wszyscy wiedzą. To
    że nabycie majątku z obciążeniami może stanowić problem, bo w niektórych
    sytuacjach może wpłynąć na majątek dziecka to też jest jasne, ale nie
    dotyczy tej sytuacji.
    Gdyby ona miała otrzymać w połowie spłacony dom i przejąć na siebie
    osobiście odpowiedzialność za ten dług, to to mogłoby stanowić problem,
    bo w sytuacji niespłacenia długu bank mógłby nie tylko zabrać dom, ale
    także domagać się spłaty np. odsetek z jej majątku osobistego.

    A w tym wypadku Ona nabywa współwłasność nieruchomości, co na jej własny
    majątek wpłynąć szkodliwie nie może. Obciążenie nieruchomości jest
    bowiem takiego rodzaju, że w najgorszym wypadku sąd zabierze jej to, na
    co teraz sąd miałby się niby zgodzić, żeby mogła to dostać. Czyli w
    najgorszym wypadku będziemy w punkcie wyjścia.

    A zatem można się zastanawiać, czy w tym wypadku faktycznie potrzebna
    jest zgoda sądu. A jeśli nawet, to sąd nieudzielając takiej zgody
    zadziałałby ewidentnie na szkodę dziecka, czego mu nie wolno.
    Bo zgoda sądu potrzebna jest do eliminacji ryzyka. Tutaj nie ma mowy o
    żadnym ryzyku, skoro w najgorszym razie dochodzimy do punktu wyjścia, a
    w najlepszym dziecko uzyskuje nieodpłatne przysporzenie, zabezpieczające
    je na przyszłość.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl