    From: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozwiązanie umowy przedwstępnej -pomóżcie
    Date: Sun, 16 Nov 2003 23:19:34 +0100
    Sender: l...@o...pl@80.51.198.189

    Użytkownik "kam" <X...@X...onet.plX> napisał w wiadomości
    news:3FB79B36.6050008@Xpoczta.onet.plX...

    >Po prostu moim zdaniem zastrzeżenie
    > w umowie zadatku nie daje równocześnie stronom prawa do odstąpienia od
    > umowy połączonego z utratą danego zadatku lub obowiązkiem zapłaty x2.
    > Gdyby zadatek miał tylko taki sens, to nie różniłby się od zastrzeżenia
    > prawa odstapienia i odstępnego (art.395,396 kc).

    Mam inne zdanie. Zastrzezenie umownego prawa odstapienia z art. 395 wymaga
    okreslenia terminu w ktorym strona(y) moze/moga to uprawnienie zrealizowac.
    Art. 394 definiujac zadatek wyraznie mowi o tym iz strona uprawniona moze od
    umowy odstapic (przy czym funkcje zastrzezenia prawa odstapienia w formie
    oswiadczenia woli pelni tu wreczenie zadatku) bez wyznaczania dodatkowego
    terminu. Taka jest roznica.
    Roznica z art. 396 jest taka ze zadatek pelni szersza fumkcje (" w braku
    odmiennego zastrzezenia lub zwyczaju" art 394 in principio). Moze stanowic
    znak zawarcia umowy, zaliczke na poczet swiadczenia, jak rowniez strony moga
    w nim widziec odstepne (z art. 396). Odstepne natomiast zawsze stanowi sume
    pieniezna, ktorej zaplata powinna nastapic nie przy zawarciu umowy ale przy
    wykonaniu prawa odstapienia.
    * * *
    Co istotne i warte podkreslenia probuje tu rozwazyc ten konkretny
    przypadek - umowe przedwstepna, sporzadzona przez notariusza (nie przez same
    strony) w ktorej mimo wiadomych skutkow z art.390 strony zawarly
    postanowienie o zadatku. Zrobily to celowo i to sklania mnie do takiej a nie
    innej interpretacji w tym konkretnym przypadku.

    A propos zastrzezen - nigdy nie wykluczam zmiany swojego punktu widzenia - w
    koncu uczymy sie cale zycie i najlepiej na bledach (swoich). Ale aby to
    zrobic trzeba mnie przekonac. Na razie obstaje przy swoim :-)

    Pozdrowienia i "do uslyszenia" na dzisiaj - znuzony i wyczerpany ide spac