  • Data: 2003-11-16 22:32:20
    Temat: Re: rozwiązanie umowy przedwstępnej -pomóżcie
    Od: kam <X...@X...onet.plX> szukaj wiadomości tego autora

    NoMAD wrote:
    > Art. 394 definiujac zadatek wyraznie mowi o tym iz strona uprawniona moze od
    > umowy odstapic (przy czym funkcje zastrzezenia prawa odstapienia w formie
    > oswiadczenia woli pelni tu wreczenie zadatku) bez wyznaczania dodatkowego
    > terminu. Taka jest roznica.

    No dobrze, ale kto jest stroną uprawnioną, o której piszesz? I w jakich
    okolicznościach może to zrobić? Dlaczego uważasz, że przyznanie jednej
    ze stron uprawnienia, a nie obowiązku (bo to oznacza słowo "może") daje
    prawa drugiej stronie, tej zachowującej się nielojalnie i "odstępujacej"
    od umowy? Dlaczego interpretujesz "A może", jako "B ma prawo odstąpić, a
    A musi się z tym pogodzić"?

    > Roznica z art. 396 jest taka ze zadatek pelni szersza fumkcje (" w braku
    > odmiennego zastrzezenia lub zwyczaju" art 394 in principio). Moze stanowic
    > znak zawarcia umowy, zaliczke na poczet swiadczenia, jak rowniez strony moga
    > w nim widziec odstepne (z art. 396). Odstepne natomiast zawsze stanowi sume
    > pieniezna, ktorej zaplata powinna nastapic nie przy zawarciu umowy ale przy
    > wykonaniu prawa odstapienia.

    Ale jaki to ma związek z problemem?

    > Co istotne i warte podkreslenia probuje tu rozwazyc ten konkretny
    > przypadek - umowe przedwstepna, sporzadzona przez notariusza (nie przez same
    > strony) w ktorej mimo wiadomych skutkow z art.390 strony zawarly
    > postanowienie o zadatku. Zrobily to celowo i to sklania mnie do takiej a nie
    > innej interpretacji w tym konkretnym przypadku.

    A jesteś pewien, że zrobiły to celowo? :)

    KG