    From: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pyt.dot dziedziczenia spadku po ojcu
    Date: Mon, 05 Dec 2005 13:20:15 +0100

    Paula napisał(a):
    > Moi znajomi mają taki problem:
    > są małżeństwem. Kolega ma dziecko z pierwszego małżeństwa z którym nie może
    > się kontaktować (wpływ i zakazy matki). Znajomi niedawno zostali rodzicami,
    > więc kolega ma dwójkę dzieci. I teraz pytanie.Czy w równym stopniu
    > dziedziczą obydwie córeczki?

    no oczywiście, przecież to jego dzieci

    > Dom jest własnością żony kolegi.Gdyby jego żona
    > umarła, dziedziczy oczywiście on a potem dzieci.

    nie, skoro to jego żona i mają dziecko, to dziedziczy ojciec 50% i 50%
    ich wspólne dziecko. Jak on potme umrze, to jego 50% domu dziedziczą po
    równo dzieci, więc pierwsze dziecko będzie miało 25%, a drugi 75 domu.

    > Zastanawiają się więc, jak
    > zrobić, żeby dziedziczyła tylko ich córeczka. Czy kolega ma spisać testament
    > w którym wydziedzicza córkę, z którą nie ma żadnego kontaktu?

    To pytanie raczej do prawnika, problem z wydziedziczeniem jest taki, że
    można podać jeden z powodów opisanych W art. 1008 KC. Tylko wg mnie nie
    wiem czy to podpada pod punkt 3 czy nie, bo nie wiem jakie obowiązki
    rodzinne ma niepełnoletnie dziecko względem ojca.
    Brak testamentu skutkuje tym, że do spadku po ojcu powołani są: jego
    dzieci i żona w częściach równych, tak po 1/3.
    Ewentualny testament bez wydziedziczenie skutkuje tak, że pierwszemu
    dziecku należy się zachowek w wysokości (o ile dobrze pamiętam) 1/2 albo
    2/3 tego co by dostało gdyby testamentu nie było czyli 1/6, albo 2/9
    majątku po ojcu, a reszta będzie dzielona równo pomiędzy matkę i drugie
    dziecko. Testament z wydziedziczeniem skutkuje tym, że żona i drugie
    dziecko dziedziczą po ojcu po 50%.

    > Czy jest jakiś
    > inny sposób? Czy notariusz będzie wiedział jak to zrobić, czy trzeba iść do
    > jakiegoś innego prawnika specjalizującego się w prawie spadkowym?

    A notariusz to raczej powinien wiedzieć, w końcu on na co dzień
    przygotowuje testamenty.

    PS. To mi się jeno tak wydaje, nie jestem prawnikiem, ale zajmuję się
    m.in. sprawami spadkowymi, więc liczę na to, że jakiś prawnik mnie
    poprawi jeśli się mylę.