  • 1. Data: 2010-03-21 09:40:07
    Temat: przekazanie mieszkania corce przez rodzicow
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    Witam,

    Wkrotce rodzice zamierzaja przekazac mieszkanie swojej corce. Oboje z
    rodzicow zyja i maja dwie corki. Miszkanie jest ich wspolna wlasnoscia.
    Standardowo poszukujemy najbezpieczniejszego i najtanszego sposobu na
    przekazanie tego mieszkania. Poiwerzchnia mieszkania do 110m2.

    Wybor padl na darowizne ze zwolnieniem od obowiazku zaliczenia jej do
    schedy spadkowej (art 1039 kc).

    Zamierzamy udac sie do notariusza i spisac umowe darowizny zgodnie z art
    1039 kc. Darowizna jest zwolniona z obowiazku podatkowego i wszelkich
    formalnosci, czyli zgloszenie jej w US, dokonuje notariusz. U notariusza
    jest jakas stala stawka za ich usluge, czy zalezna od
    wartosci/powierzchni mieszkania. KOjarze ze kiedys bylo zalezne od
    wartosci mieszkania ale zostalo to zmienione i stawki w danym regionie
    zostalu ujednolicone. Ile srednio wynosza koszty. Powiedzmy wartosc
    mieszkania 140k zl.

    Dzieki temu po smierci rodzicow i nie spisaniu przez nich testamentu
    druga corka nie ma prawa zadac od pierwszej zachowku.

    Mam nadzieje ze nie poplenilem do tego miejswca bledu i wsdzystko jest
    zgodne z litera prawa.

    Jezeli za X lat rodzice spisza jednak testament to ta darowizna wchodzi
    do schedy spadkowej i druga corka ma prawo do zachowku.

    W przypadku smierci jednego z rodzicow i wystapienia testamwentu udzial
    wygalda tak:
    drugi rodzic 1/2 swoja + 1/3 z 1/2
    1 corka - 1/3 z 1/2
    2 corka - 1/3 z 1/2
    czyli wysokosc zachowku to polowa z 1/6 czyli 1/12 wartosci mieszkania.
    Wartosc jest liczona od stanu w jakim zostalo ono przekazane/darowane.

    Jezeli w przeciagu 3 lat od smierci druga corka nie wystapi o zachowek
    to prawo to wygasa.

    W przyapdku smierci obojga rodzicow i wystapienia testamentu obiec corki
    dostaja po 1/2 wiec praw do zachowku wyniesie 1/4 wartosci mieszkania.

    Rodzice maja jeszcze dom wiec nie ma potrzeby spisywania darowizny z
    opcja "na dozycie", druga corka nie dopelnila sie zadnych wykroczen
    przeciwko rodzicom, wiec wydziedziczenie tez nie wchodzi w gre.

    Corka, ktora otrzyma mieszkanie ma meza. Jezeli darowizna bedzie na
    corke i ziecia to ziec bedzie musial zaplacic od swojej czesci podatek.
    Czy mozna przeprowadzic darowizne 100% mieszkania na corke, a to daruje
    50% na meza i wtedy nie powstanie obowiazek placenia podatku przy obu
    darowiznach ? Czy corka musi odczekac jakis czas, zanim daruje polowe
    mezowi ?

    Czy po otrzymaniu mieszkania w darowiznie nalezy mieszkac tam przez
    jakis okreslony czas przed sprzedaza tego mieszkania ? To tak z
    ciekawoci, bo zamierzamy zamieszkac w tym mieszkaniu i go nie sprzedawac
    dalej. Ale roznie to w zyciu bywa.

    Moze opcja sprzedazy mieszkania bedzie latwiejsza/korzystniejsza. Jak
    wtedy wyglada sprawa z podatkiem i formalnosciami. Czy przy sprzedazy
    nie ma juz mozwy o zachowku i czy US moze skontrolowac czy nastapilo
    fizyczne przekazanie gotowki ?

    Dziekuje za wszystkie komentarze i ewnetualne korekty mojej wypowiedzi
    pzdrw,

  • 2. Data: 2010-03-21 15:11:22
    Temat: Re: przekazanie mieszkania corce przez rodzicow
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    lukasz wrote:

    > Wybor padl na darowizne ze zwolnieniem od obowiazku zaliczenia jej do
    > schedy spadkowej (art 1039 kc).

    mozesz wyjasnic co chcecie zrobic, bo mam wrazenie, ze nie bardzo
    rozumiesz ten przepis.

    > Dzieki temu po smierci rodzicow i nie spisaniu przez nich testamentu
    > druga corka nie ma prawa zadac od pierwszej zachowku.

    mam wątpliwości.

  • 3. Data: 2010-03-21 16:53:34
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    witek pisze:

    > mozesz wyjasnic co chcecie zrobic, bo mam wrazenie, ze nie bardzo
    > rozumiesz ten przepis.

    Chcemy by mieszkanie zostalo przekazane przez rodzicow corce, tak by
    nikt pozniej nie zadal od niej zachowku w przypadku smierci rodzicow.

    > mam wątpliwości.

    Z tego co czytalem to w przypadku smierci rodzicow, pomimo darowania
    mieszkania corce, inne osoby bedace spadkobiorcami rodzicow maja prawo
    do zachowku, a ten artykul pozwala na unikniecie takiej sytuacji, tak ?

    thx

  • 4. Data: 2010-03-21 18:33:31
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    > Z tego co czytalem to w przypadku smierci rodzicow, pomimo darowania
    > mieszkania corce, inne osoby bedace spadkobiorcami rodzicow maja prawo do
    > zachowku

    O ile od darowizny do śmierci minęlo mniej niż 10 lat, to mają prawo.

    > a ten artykul pozwala na unikniecie takiej sytuacji, tak ?

    ???

    latet

  • 5. Data: 2010-03-22 00:23:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    lukasz wrote:

    > Chcemy by mieszkanie zostalo przekazane przez rodzicow corce, tak by
    > nikt pozniej nie zadal od niej zachowku w przypadku smierci rodzicow.

    To innym dzieciom zrobić darowizne w wysokosci zachowku teraz.

    > Z tego co czytalem to w przypadku smierci rodzicow, pomimo darowania
    > mieszkania corce, inne osoby bedace spadkobiorcami rodzicow maja prawo
    > do zachowku, a ten artykul pozwala na unikniecie takiej sytuacji, tak ?

    nie,

  • 6. Data: 2010-03-22 00:24:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Latet wrote:

    > O ile od darowizny do śmierci minęlo mniej niż 10 lat, to mają prawo.

    nawet jak minie 10, tez.

    10 lat dotyczy darowizn dla osob trzecich, w rodzinie nie ma
    ograniczenia czasowego.