  • 11. Data: 2002-07-19 16:36:57
    Temat: Re: przedawnienie roszczeń
    Od: "Magda" <m...@i...pl>

    Użytkownik ewa <e...@p...gazeta.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ah71eo$4n2$...@n...tpi.pl...
    > Tzn chodzi o to, że od momentu ostatniego przedsądowego wezwania do
    zapłaty
    > przez Erę, do dostarczenia sądowego nakazu zapłaty minęły ponad 3 lata. Z
    > tego co Pan napisał wynika, że znaczenie ma tu data wydania nakazu, a nie
    > jego dostarczenia do mnie. Nakaz szedł ponad 1, 5 roku! I jak tu nie
    > psioczyć na polski wymiar sprawiedliwości...
    >
    > I jak mam solidarnie zapłacić ze wspólnikiem, skoro on się ukrywa?

    Termin przedawnienia biegnie od dnia, w którym roszczenie stało się
    wymagalne czyli od dnia w którym ERA mogła domagac się zapłaty. Termin biegu
    przedawnienia ulega przerwaniu między innymi przez każdą czynność przed
    sądem przedsięwzięta bezpośrednio w celu dochodzenia roszczenia. Taką
    czynnością było wniesienie pozwu przez ERĘ do sądu. Skutkiem tego termin
    przedawnienia biegnie na nowo przy czym w tym przypadku od momentu
    zakończenia wszczetego przez ERA procesu.
    Co do solidarności po stronie dłuzników czyli Pani i wspólnika to ERA może
    wyegzekwować od Pani całą kwotę, zaś Pani w drodze tzw. regresu może
    dochodzić jej odpowiedniej części od wspólnika. Takie są niestety
    konsekwecje prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej.

    Magda

  • 12. Data: 2002-07-19 20:58:43
    Od: Daniel <d...@h...pl>

    In article <ah71eo$4n2$1@news.tpi.pl>, e...@p...gazeta.pl says...

    > I jak mam solidarnie zapłacić ze wspólnikiem, skoro on się ukrywa?

    Salidarnosc polega na tym, ze wierzyciel moze dokonac wyboru czy
    zaspokoic sie z majatku Pani wspolnika w calosci czy tez z Pani majatku,
    czy tez w czesci z jednego i w czesci z drugiego. Jezeli wspolnik sie
    ukrywa wierzyciel skieruje egzekucje do Pani majatku /tak mu latwiej/
    Natomiast Pani bedzie miala regres do wspolnika a ze wzgledu na to ze ten
    nie jest znany z miejsca pobytu zarzada Pani ustanowienia dla niego
    kuratora, ktory bedzie dokonywal za wspolnika czynnosci procesowych co
    pozwoli zapobiec zawieszeniu postepowania.
    --
    Pozdrawiam,
    Daniel