    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prowizja za płacenie kartą
    Date: Sat, 28 Aug 2004 23:20:57 +0200

    Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości
    news:8dn0qaecj1gm.dlg@elektro-instal.com...

    > Chwileczkę. "Kosztem" dla tego sklepu jest _faktura_ wystawiona przez
    > PolCard /o ile to on obsługuje ten terminal/. Inną kwestią jest skąd ten
    > sklep ma "brać" na pokrycie tej
    > faktury. Więc powinno to być wliczone marżę, zysk czy jak to tam inaczej
    > zwą w handlu.

    No właśnie o tym piszę. Sposób w jaki to rozwiałem, to znaczy czy prowizja
    ta będzie jawnie podana klientowi, czy też zostanie "ukryta" w marży ma
    znaczenie drugoplanowe. Zresztą osobiście uważam, że bardziej sprawiedliwe
    by było jej ujawnienie. Pomijając względy jawności całego procesu (bo mimo
    wszystko wiele osób wierzy, że płacenie kartą jest darmowe), to chodzi o to
    mi głównie, że w chwili obecnej za transakcje kartami płatniczymi z reguły
    płacą również płacący gotówką.

    Skoro sklep nie może sobie tego wyodrębnić, to cenę kalkuluje uwzględniając
    opłatę za transakcję, a w sklepach, gdzie się nie "targuje" przy zapłacie
    gotówką jest to jego zysk. Podejrzewam, ze sklep przy kalkulacji na
    podstawie dotychczasowych doświadczeń mniej więcej jest stanie wyliczyć,
    jaki odsetek transakcji jest realizowany kartami. No i po prostu dolicza do
    cen jakąś tam część tej opłaty.

    > Chwileczkę - upust za zapłatę gotówką? Dlaczego? Czy _moje_ pieniądze
    > płacone kartą są gorsze od tych "żywych"?

    Nie mów, że się z tym nie spotkałeś. Bo ja bardzo często i wcale się nie
    buntuję. Taż świadczy to właśnie o uczciwości sprzedawcy.

    > Nie ma mniejszego znaczenia. Zarówno płatność kartą jak i gotówką - to
    jest
    > ta sama _kwota_. Jeżeli chodzi o "koszt" - to czy wystawiając rachunek
    > swojemu klientowi np. za poradę prawną - doliczasz mu procentową wartość
    za
    > zużytą energię elektryczną w Twoim biurze? Za zużyte inne media też
    > doliczasz?
    > Nie - po prostu to "wliczasz" w swoją marże, stawkę, gaże itp itd.

    Uważam, że nie masz tutaj racji. Zgodnie z prawem cywilnym Ty masz zapłacić
    sprzedawcy ustaloną cenę. Koszt dostarczenia rzeczonej gotówki jest kosztem
    kupującego, co wynika głownie ze zwyczaju. Wszak nie odliczysz sobie od ceny
    kosztu pobrania gotówki z bankomatu.

    Obsługa Twojej karty przez sklep jest dodatkową usługą świadczoną przez
    sprzedawcę. Nie widzę żadnego powodu, by jej kosztem nie obciążyć Ciebie.
    Oczywiście sprzedawca może się z Tobą umówić, że pokryje ów koszt (swoboda
    zawierania umów), ale nie łudźmy się, że i tak sobie tego nie doliczy do
    ceny.

    > Wow - a to skąd wytrzasnąłeś?
    > W dobie "plastiku" i obrotu bezgotówkowego? To jest reklamowane na każdym
    > kroku i sugerowano jako "najlepsze rozwiązanie", wygoda itp. itd.

    Dobrze, że zauważyłeś, iż wynika to z reklamy. Z prawa wynika, ze środkiem
    płatniczym jest pieniądz, a nie plastikowa karta. Radzę trzymać się prawa, a
    nie reklam.

    > Nigdzie nie pójdzie - środki są wpłacane bezpośrednio na jego rachunek
    > bankowy.

    Słowo "pójdzie" ująłem w cudzysłów. Ja sobie zdaje z tego sprawę, że oni
    perpedes po to nie chodzą. Ale zgodnie z prawem mają dostać złote polskie.