eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprowizja za płacenie kartą › Re: prowizja za płacenie kartą
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prowizja za płacenie kartą
    Date: Fri, 27 Aug 2004 21:02:49 +0200
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 38
    Message-ID: <cgo993$6rl$3@inews.gazeta.pl>
    References: <cgmksu$knu$1@shodan.interia.pl>
    NNTP-Posting-Host: bqx118.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1093642341 7029 83.29.91.118 (27 Aug 2004 21:32:21 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 27 Aug 2004 21:32:21 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    X-Priority: 3
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-User: robert.tomasik
    User-Agent: Hamster/2.0.0.1
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:236609
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "SQ9HHL" <k...@N...pl> napisał w wiadomości
    news:cgmksu$knu$1@shodan.interia.pl...

    Polecam sprawdzenie archiwum pl.biznes.banki. Tak wiosną tego roku
    toczyliśmy tam burzliwą dyskusję.

    W odniesieniu do relacji sklep - klient, to sklep wszystko może, pod
    warunkiem, że stosowny komunikat umieści w tym samym miejscu, co oznaczenie
    akceptacji kartą. To jest po prostu forma umowy cywilnej. Naklejając
    naklejkę z logo VISA sklep informuje klienta, że zaakceptuje płatność kartą.
    Jeśli tam też będzie warunek, że tylko i wyłącznie powyżej 20 zł, to
    niestety dla klienta jest to obowiązujące. Również, jeśli umieści tam
    informację o pobieraniu prowizji od transakcji. Klient może ofertę przyjąć i
    dokonać zakupu, albo ją odrzucić i uregulować rachunek gotówką bądź iść do
    innego sklepu.

    W odniesieniu do relacji sklep - centrum rozliczeniowe, to w treści znanych
    mi umów z centrami rozliczeniowymi widziałem zapisy zabraniające pobierania
    jawnie prowizji od klienta. No ale trzeba by było zajrzeć do tej konkretnej
    umowy. Nazwę centrum rozliczeniowego masz na wydruku i do nich możesz się
    zwrócić z zapytaniem lub prośbą o interwencję.

    Zresztą teoretycznie, to nie ma większego sensu. Nie łudźmy się, że ktoś za
    nas dopłaca do tego interesu. Sklep musi sobie wliczyć koszt obsługi
    terminala w koszty. Czy znajdzie się to w prowizji (podnosząc cenę i dając
    upust za zapłatę gotówką), czy jawnie nazwie to prowizją, to akurat ma
    mniejsze znaczenie. Jest to po prostu wynagrodzenie za usługę dodatkową,
    bowiem zasadniczo do zapłaty powinno dojść za pośrednictwem gotówki, no ale
    w ramach dodatkowej usługi sklep "pójdzie" sobie sam po gotówkę. I w takich
    kategoriach na to najlepiej spojrzeć.

    Ja uważam, że ten zapis o zakazie jawnego pobierania prowizji, to takie
    drobne oszustewko ze strony oferentów świadczenia usług kartami, by klient
    był przekonany, że to jest darmowe. No przecież z samej zasady darmowe być
    nie może. Jeśli w sklepie nie ma możliwości negocjowania cen (np. markety)
    to po prostu prowizja za operację kartową jest wliczona w marżę i płacą
    wszyscy. Zyskują właściciele kart, a tracą płacący gotówką.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1