    From: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problem ze sprzedażą nieruchomości - proszę o pomoc
    Date: Tue, 28 Aug 2007 09:14:09 +0200

    Użytkownik "Aleksander" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:favhrm$o5i$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam szanownych grupowiczów.
    > Mój problem jest taki: w celu sprzedaży nieruchomości podpisałem bez
    > notariusza umowę przedwstępną z zadatkiem.
    > Niespodziewanie trafił się klient co daje mi za to samo 2 razy więcej
    > kasy.
    > jakie skutki mogę ponieść zrywając już zawarta umowę przedwstępną? poza
    > karą umowną okresloną jako dwukrotny zadatek??
    >
    > Rozumiem, że pierwszy kupujący jest oburzony, ale też kilkadziesiąt
    > tysięcy zł pieszo nie chodzi.
    > Jeżeli mogę mimo zwrotu podwójnej zaliczki , uzyskać dodatkowo kilka
> [...]

    witam!

    w twoim przypadku - strona kupująca może odstąpić od umowy i domagać sie
    zwrotu zadatku w podwojnej wysokości (art.394kc),
    jest też art.390 kodeksu cywilnego, regulujący kwestie odszkodowania przy
    umowie przedwstępnej i zawinionym uchylaniu sie od zawarcia umowy
    przyrzeczonej - jeżeli strona zobowiązana do zawarcia umowy przyrzeczonej
    (tu: umowy przeniesienia własności nieruchomości) uchyla się od jej zawarcia
    (czytaj: z własnej winy), druga strona może żądać naprawienia szkody, którą
    poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy przyrzeczonej; strony mogą w
    umowie przedwstępnej odmiennie określić zakres odszkodowania;
    orzecznictwo SN stoi na stanowisku, że wówczas, gdy w umowie przedwstępnej
    zastrzeżono zadatek, to gdy zobowiązany uchyla sie od zawarcia umowy
    przyrzeczonej, druga strona może albo odstąpic od umowy i żądać, jeżeli
    wpłaciła, zwrotu zadatki w podwójnej wysokości (art.394kc), albo dochodzić
    roszczeń w oparciu o art.390kc (zwrotu kosztów poniesionych bezpośrednio w
    związku z zawarciem umowy przedwstępnej oraz potrzebnych dla zawarcia umowy
    przyrzeczonej - koszty dojazdu i przygotowania umowy przedwstępnej, koszty
    uruchomienia kredytu, koszty uzyskania zezwolenia potrzebnego dla zawarcia
    umowy przyrzeczonej) - orzeczenie SN z 14.12.1999r., II CKN 624/98;
    zatem kupujący może od ciebie żądać tylko podwójnego zadatku;

    pzdr