eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób › Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    Date: Tue, 23 Oct 2007 17:03:32 +0200

    On Tue, 23 Oct 2007, Piotr Dembiński wrote:

    > Po prostu nie rozumiesz znaczenia słowa 'utwór' i twierdzisz, że aby
    > coś było utworem, musi być utworem artystycznym.

    W ŻADNYM WYPADKU.
    Uważam, że KAŻDE zdjęcie przedmiotu trójwymiarowego, za wyjątkiem
    takich w których warunki wykonania są *z góry* określone (rozporządzeniem
    :>) zawiera element twórczy.
    Wiem o tym, że zrobienie "wiernej kopii" jest uznawane za "utwór",
    co faktu iż osobiście uważam że jest to nieporozumienie nie zmienia.

    > Pstrykanie zdjęć jest twórcze.

    Oczywiście :)
    Rzetelne zrobienie kopii jednak IMO jest rzemiosłem.
    Żeby nie było: w pierwszym poście wyraźnie zaznaczyłem: "jakby
    to odemnie zależało".

    > Sorry, ale złodziej kradnący obraz z muzeum (uzyskuje dokładne
    > odwzorowanie obrazu, którym jest sam obraz) na pewno nie jest twórcą,

    Nie łap za słówka :)
    Słowo "zdjęcie" IMO ma prawo opisywać proces, skoro akceptujemy że
    "zrobienie zdjęcia" może go opisywać (znaczy opisuje tak proces
    "malowania światłem" jak i generowania odbitki).
    Krytykę w tym punkcie przyjmę z góry ;)

    > ale fotograf pstrykający zdjęcie jak najbardziej twórcą jest.

    Widzisz, tu się różnimy.
    Dopóki wynik tego pstryknięcia może być *inny*, w zależności od
    tego KTO to robi, to OK. Jest i nikomu nic do tego czy generuje
    kicz czy knot - jest to twórczość.
    W momencie jak w postawionym zadaniu NIE MA MIEJSCA na inwencję
    twórczą, to mimo iż owo zadanie dla porządnego wykonania
    wymaga nie mniejszych umiejętności - w moim rozumieniu nie
    zawiera NIC twórczego.
    I wiem że mam wszystkie przepisy Europy, Azji i obu Ameryk
    przeciwko sobie. I Ciebie. Ale co poradzę :)

    > Pewnie nie, bo odkrycia z dziedziny optyki nie są przedmiotem prawa
    > autorskiego, ale tzw. malowanie światłem już twórczością jest.

    Właśnie to jest podstawą stanowiska które prezentuję: przy
    robieniu kopii zdjęcia lub obrazu *nie ma miejsca* na
    owo "malowanie", bo światło MUSI być tak dobrane, żeby
    wynik jak najlepiej przystawał do oryginału.
    Optymalnie jak wynik będzie taki sam, jak wynik dobrego
    skanowania, jakby istniał odpowiednio wielki i dobry skaner.
    Skanerzyście też zapłacisz za licencję do zeskanowanego przezeń
    Twojego zdjęcia (negatywu badź pozytywu)?
    Robiący kopię ma doprowadzić lampy i aparat do stanu aby
    działały "jak skaner".

    [...]
    > Nie kopia tylko zdjęcie. Utwór zależny, podobnie jak recytacja

    Rozumiem Twoje zdanie i nie podzielam.
    Podobnie jak wiem, że prawo na to patrzy tak jak Ty piszesz :)

    > Jakiej dokładnie twórczości? Przecież wdrożenie systemu
    > informatycznego to tylko naciśnięcie kilku guzików.

    Otóż to. I zrobienie *porządnej* kopii obrazu to też tylko
    postawienie paru sprzętów i powciskanie guzików. Fachowo.
    Cały pic w tym, że każdy z fachowców zbliżając się do ideału
    będzie musiał TAK SAMO postawiać i powciskać.
    Na gotowym wyniku *nie będzie widać* kto go zrobił, zero
    indywidualizmu.
    :)
    I pasuję, bo wiem że Cię nie przekonam, ale może kiedyś jeszcze
    spojrzysz inaczej :)

    > Nawet nie rzemiosło. Po prostu wykonanie określonych procedur
    > sprowadzających się do naciśnięcia odpowiednich guzików i voilla --
    > system działa i można iść na kawę :)

    Po nastawieniu sprzętu można polecić kustoszowi żeby podmieniał
    obrazy i naciskał guzik.
    JEŚLI fotograf rzeczywiście starał się "zrobić kopię", to dokładnie
    takie działanie będzie właściwe.
    Włącznie z użyciem tych samych nastaw przy wywołaniu RAW i korekcji
    w programie graficznym.
    Oczywiście wg. wskazań ...(jak tam temu przyrządowi od pomiaru kolorów
    "pasywnych", znaczy nie kolorymetr na monitorze tylko ten dings do
    drukarki?), aby punkt o współrzędnych 2934x1542 miał taki sam kolor
    jak na oryginale!

    > Zdjęcie obrazu to utwór zależny (derived work).

    Wiem, doceniam, honoruję jako przepis prawny, ale w przypadku *kopii*
    nie podzielam tego p. widzenia.

    pzdr, Gotfryd