    From: "Michal Ch" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo autorskie - pytanie
    Date: Wed, 30 Oct 2002 11:53:48 +0100

    Witam

    > pytanie czy kierownik dla ktorego wczesniej pracowalem mogl cos takiego
    > zrobic ? (dodam ze pracuje nadal w tej samej firmie ale u innego
    kierownika,
    > w umowie o prace nie bylo nic wspomniane o zrzeczeniu sie przez mnie z
    praw
    > osobistych i majatkowych).

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
    Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej,
    pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków
    ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa
    majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru
    stron.

    2. Jeżeli pracodawca, w okresie dwóch lat od daty przyjęcia utworu, nie
    przystąpi do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do
    rozpowszechnienia, twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni
    termin na rozpowszechnienie utworu z tym skutkiem, że po jego bezskutecznym
    upływie prawa uzyskane przez pracodawcę wraz z własnością przedmiotu, na
    którym utwór utrwalono, powracają do twórcy, chyba że umowa stanowi inaczej.
    Strony mogą określić inny termin na przystąpienie do rozpowszechniania
    utworu.

    3. Jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, z chwilą przyjęcia utworu
    pracodawca nabywa własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono.

    Michał