eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo autorskie a zdjęcie Ołtarza Wita Stwosza do celów komercyjnych › Re: prawo autorskie a zdjęcie Ołtarzacelów komercyjnych
  • Data: 2006-10-16 08:39:27
    Temat: Re: prawo autorskie a zdjęcie Ołtarzacelów komercyjnych
    Od: k...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > No bo należy rozróżnić:
    > 1) prawa autorskie do wykonanych zdjęć (o ile uznamy je za utwór
    > w rozumieniu PA)
    > 2) prawa autorskie do obiektu fotografowanego z związanego z
    > jego rozpowszechnianiem.
    >
    > W pierwszym przypadku nie ma o czym dyskutować skoro rozpatrujemy sprawę z
    > p. widzenia autora tych zdjęć. W drugim, prawa majątkowe (a więc m.in. do
    > rozpowszechniania) już dawno wyglasły, więc też nic nie stoi na
    > przeszkodzie.

    > Pisał o obiektach historycznych.
    >
    > --
> [...]

    No, ale to chyba teoretycznie jest tak jak piszesz.
    Przecież jeżeli sfotografuję obraz np. Malczewskiego, który jest
    prywatną własnością to czy mogę np. wydać kartki pocztowe i je
    sprzedawać. Czerpię więc wtedy zysk z czegoś co jest prywatną
    własnością. Czy nie powinienem mu za to coś zapłacić i uzyskać
    jego zgodę. Ktoś bowiem kupił obraz Malczewskiego i ma do niego
    prawa. Podobnie myślę, że ma się sprawa z autorami współczesnymi.
    Ktoś kupił np. obraz Starowiejskiego lub Nowosielskiego. Więc nabył
    prawa do nich. Żebym mógł wydać wspomniane kartki pocztowe muszę
    mieć jego zgodę.
    Czy podobnie jest z ołtarzem Wita Stwosza. Jest on własnością
    kościoła a więc w pewnym sensie prywatną. Piszę w pewnym sensie
    ponieważ kościół istnieje dzięki datkom wiernych a więc niejako
    nas wszystkich (prawie wszystkich). Podobnie jest z obrazami np.
    Matejki. Są w muzeum, czyli są własnością państwa. Ale Państwo
    funkcjonuje dzięki naszym podatkom czyli niejako jesteśmy
    współwłaścicielami.
    Może wypowiedziałby się jakiś prawnik jak to widzi?

    pozdrawiam
    khampel