  • Data: 2019-05-25 12:42:11
    Temat: Re: prawa dwa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 24 May 2019 21:44:44 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    edana-bez-zgody-watykanu

    > Dziennikarz - jak zwykle - gdzieś coś słyszał, ale nie dopytał i pisząc
    > zasadniczo prawdę, to wprowadził ludzi w błąd. Po pierwsze należałoby
    > ustalić, o jakiej 'nieruchomości kościelnej" mówimy. Bo to dość pojemne
    > i nie do końca oczywiste pojęcie. Są nieruchomości należące do Kościoła
    > Katolickiego. Ale masa nieruchomości "kościelnych" należy do różnych
    > stowarzyszeń powiązanych z kościołem, zgromadzeń klasztornych, albo -
    > widziałem takie - rad parafialnych zarejestrowanych jako stowarzyszenia
    > i mających osobowość prawną.

    Rzecz do wyszukania. Chodzi o konkretna dzialke, a 16 ha ... troche
    duzo jak na Wroclaw, wiec podejrzewam, ze to teren przekazany
    "Kosciolowi" w ramach rekompensaty za mienie utracone.

    > Każda taka osoba prawna podlega pod odpowiednie przepisy. W
    > szczególności są unormowania kto i kiedy może je reprezentować. Podobnie
    > jak w spółce prawa handlowego do niektórych czynności wystarczy
    > szeregowy pracownik (przykładowo sprzedaż towaru w sklepie), a do
    > niektórych muszą być podpisy odpowiednich członków zarządu i to kilku.
    > Jak Prezydent Miasta chce sprzedać nieruchomość, to musi mieć zgodę
    > radnych, ale nikt wszystkich radnych do notariusza nie gania.

    A notiariusz uchwale Rady sprawdza ?

    > Zbadanie tego, czy osoba sprzedająca nieruchomość jest odpowiednio
    > umocowana, to zadanie bardziej notariusza, niż kupującego. Nie ma co się
    > tu "nadymać", że Państwo w tym zakresie przestrzega prawa kościelnego,
    > bo przy spółkach państwo honoruje statut spółki przykładowo, a przy
    > stowarzyszeniu jego regulamin i jakoś nikt z tego powodu nie "łamie rąk".

    Ale honoruje zgodnie z polska ustawa.

    > Jeśli by się okazało, że sprzedający nieruchomość nie miał odpowiedniego
    > umocowania, no to największy kłopot ma notariusz, bo z jego OC nabywca
    > dostanie pieniądze. Natomiast faktycznie taka umowa może zostać
    > unieważniona, a co za tym idzie wrócić do Kościoła Katolickiego. No i
    > występujący po stronie Kościoła powinien dostać zarzut oszustwa, a
    > przynajmniej w tym kierunku należałoby zbadać sytuację.

    Ech ten dualizm - to przeciez przekroczenie uprawnien jest !

    > To jest podobna
    > sytuacja, jakbym ja poszedł do notariusza i komuś sprzedał Pałac Kultury
    > i Nauki w Warszawie - nie mając stosownego upoważnienia.

    A jakby platnosc wplynela na konto UM ? :-)

    J.