    From: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa autorskie a umowa na gębe
    Date: Tue, 05 Apr 2005 21:43:23 GMT

    Dnia 2005-04-05 20:06 :
    > Sytuacja hipotetyczna oczywiście ale chciałbym o to spytać bo nieraz
    > taka sytuacja miała miejsce w czasie mojej pracy. Firma chce taniej
    > zrobic stronke www, więc wynajmuje osobę k?órą robi to dobrze ale
    > jeszcze póki co niezawodowo. Umawiamy się że zapłata będzie z rączki do
    > rączki (nie ma sporządzanej umowy pisemnej - jest tylko ustna ->ja
    > zrobie to a otrzymam taka a taką zapłate). I zastanawiam się nad takim
    > faktem :
    >
    > - Gdyby ta firma dla której wykonuje strone www zdecydowała że jednak
> [...]

    Oczywiście, że masz prawa do strony.
    1. Masz prawa autorskie osobiste (tzn. prawo do wyłącznego stwierdzenia,
    że Ty jesteś autorem). Tego nie można w żaden sposób zmienić. Problem w
    tym, że to Ty będziesz musiał to w razie czego udowodnić (bo Ty będziesz
    twierdził, że ukradli Twój pomysł).
    2. Istnieją również prawa majątkowe, które możesz przekazać (podarować,
    sprzedać) komuś innemu i oznaczają, że ktoś ma prawo zarabiać na dziele
    (np. sprzedać dalej). Ale oni tych praw nie będą mieli.
    3. Wykonując coś "na gębę" prawdopodobnie uznacie, że wykonałeś to za
    darmo dla kolegi, nie zmienia to jednak Twojego prawa do podpisania
    dzieła, choć zapewne przekażesz nieodpłatnie prawa majątkowe.
    4. Najtrudniej będzie udowodnić, że to był Twój pomysł. Jak to zrobić -
    poszukaj w archiwum grupy.
    w.

    --
    Jezus mu odpowiedział: "Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju"

    Łk. 23:43