  • 1. Data: 2005-04-05 18:06:38
    Temat: prawa autorskie a umowa na gębe
    Od: lynx <t...@p...fm>

    Sytuacja hipotetyczna oczywiście ale chciałbym o to spytać bo nieraz
    taka sytuacja miała miejsce w czasie mojej pracy. Firma chce taniej
    zrobic stronke www, więc wynajmuje osobę k?órą robi to dobrze ale
    jeszcze póki co niezawodowo. Umawiamy się że zapłata będzie z rączki do
    rączki (nie ma sporządzanej umowy pisemnej - jest tylko ustna ->ja
    zrobie to a otrzymam taka a taką zapłate). I zastanawiam się nad takim
    faktem :

    - Gdyby ta firma dla której wykonuje strone www zdecydowała że jednak
    rezygnują z moich usług a za jakiś czas zrobili "lekką" kopie mojej
    strony to czy z punktu widzenia prawa mam jakieś możliwości do
    uprzykrzenia im życia ?? Umowa pisemna nie była przecież sporządzona ale
    to jest kradzież pomysłu.

    Jeśli ktoś mógły mi rozjaśnić sprawe będe wdzięczny :)

  • 2. Data: 2005-04-05 21:43:23
    Temat: Re: prawa autorskie a umowa na gębe
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-04-05 20:06 :
> [...]
    > strony to czy z punktu widzenia prawa mam jakieś możliwości do
    > uprzykrzenia im życia ?? Umowa pisemna nie była przecież sporządzona ale

    Oczywiście, że masz prawa do strony.
    1. Masz prawa autorskie osobiste (tzn. prawo do wyłącznego stwierdzenia,
    że Ty jesteś autorem). Tego nie można w żaden sposób zmienić. Problem w
    tym, że to Ty będziesz musiał to w razie czego udowodnić (bo Ty będziesz
    twierdził, że ukradli Twój pomysł).
    2. Istnieją również prawa majątkowe, które możesz przekazać (podarować,
    sprzedać) komuś innemu i oznaczają, że ktoś ma prawo zarabiać na dziele
    (np. sprzedać dalej). Ale oni tych praw nie będą mieli.
    3. Wykonując coś "na gębę" prawdopodobnie uznacie, że wykonałeś to za
    darmo dla kolegi, nie zmienia to jednak Twojego prawa do podpisania
    dzieła, choć zapewne przekażesz nieodpłatnie prawa majątkowe.
    4. Najtrudniej będzie udowodnić, że to był Twój pomysł. Jak to zrobić -
    poszukaj w archiwum grupy.
    w.

    --
    Jezus mu odpowiedział: "Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju"

    Łk. 23:43

  • 3. Data: 2005-04-05 21:48:27
    Od: lynx <l...@i...com>

    Wojtek Szweicer wrote:

    > 4. Najtrudniej będzie udowodnić, że to był Twój pomysł. Jak to zrobić -
    > poszukaj w archiwum grupy.

    Dziękuje za odpowiedź :)

    może jestem zbytnim optymistą ale sądze że udowodnienie że to był mój
    pomysł byłoby proste ponieważ w czasie robienia strony www operiałem się
    o layout który stworzyłem już wcześniej a który oczywiście był mojego
    autorstwa. Pomimo że firma ta ma niektóre pliki źródłowe to nie ma
    wersji strony wcześniejszych więc znowu plus dla mnie. Ale jakbym
    walczyć o prawa do swojego pomysłu gdzie mam się zgłosić do prokuratury
    czy gdzie ??? Jestem zielony w temacie

    --
    pozdro
    lynx

  • 4. Data: 2005-04-05 22:06:30
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-04-05 23:48 :

> [...]
    > pomysł byłoby proste ponieważ w czasie robienia strony www operiałem się
    > o layout który stworzyłem już wcześniej a który oczywiście był mojego

    Pamiętaj, że firma będzie mówić, że oni zrobili to wcześniej niż Ty.

> [...]
    > wersji strony wcześniejszych więc znowu plus dla mnie. Ale jakbym
    > walczyć o prawa do swojego pomysłu gdzie mam się zgłosić do prokuratury

    Tak, to przestępstwo jest ścigane na wniosek pokrzywdzonego.
    w.

  • 5. Data: 2005-04-05 22:36:51
    Od: castrol <j...@w...cruso.pl>

    lynx napisał(a):

> [...]
    > wersji strony wcześniejszych więc znowu plus dla mnie. Ale jakbym
    > walczyć o prawa do swojego pomysłu gdzie mam się zgłosić do prokuratury

    Przede wszystkim nigdy nie przekazuj plikow zrodlowych, nawet jak masz
    podpisana umowe, to przekazuj te materialy ktore sa niezbedne, a w
    przypadku prac graficznych pliki zrodlowe chyba nie sa im do niczego
    potrzebne

    Poza tym w takich wypadkach, jesli im cos wysylasz i jednak sie obawiasz
    o swoja wlasnosc, to przed przekazaniem plikow, zawsze mozesz do siebie
    wyslac to samo listem poleconym, i po prostu nie otwierac go :)

    Jacek

  • 6. Data: 2005-04-05 22:50:52
    Od: lynx <l...@i...com>

    castrol wrote:

> [...]
    > podpisana umowe, to przekazuj te materialy ktore sa niezbedne, a w
    > przypadku prac graficznych pliki zrodlowe chyba nie sa im do niczego

    Zwykle tego nie robie ale tym razem wyszło przez moje zapominalstwo bo
    na płytce nagrałem też pliki źrodłowe których w zasadzie nie powinno być
    - więc tutaj troche zawaliłem sprawe sam. Głównie chodzi tu o pliki
    graficzne no ale trudno następnym razem na pewno nie zapomne.

    A z drugiej strony czy jak klient żada źrodeł plików graficznych to czy
    moge je sprzedać ? np: na początku rozmów podac że wykonam stronke za
    ileś tam ale zaznacze że nie daje źrodeł plików graficznych a jeśli już
    to za odpowiednią dopłata ?

    > Poza tym w takich wypadkach, jesli im cos wysylasz i jednak sie obawiasz
    > o swoja wlasnosc, to przed przekazaniem plikow, zawsze mozesz do siebie
    > wyslac to samo listem poleconym, i po prostu nie otwierac go :)

    Sprytnie :)

  • 7. Data: 2005-04-06 00:14:22
    Od: "marek" <m...@h...pl>

    udownic musisz tylko i wylacznie ze to TWOJ pomysl , wskazesz cechyb
    indywidualne projektu

    > Problem w tym, że to Ty będziesz musiał to w razie czego udowodnić

    no wlasnie nie! w przypadku naruszenia praw autorkich - jakichkolwiek, a sa
    one dobrami osobistymi jest przerzucenie ciezaru dowodowego na osoba
    naruszajaca dobra osobiste - prawa autorskie

    oni musza udowodnic ze ich dzialanie nie mialo cech naruszenia praw
    autorksich
    a to juz oceni sad
    pzdr

  • 8. Data: 2005-04-06 07:48:16
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-04-06 02:14 :
> [...]
    > naruszajaca dobra osobiste - prawa autorskie
    >
    > oni musza udowodnic ze ich dzialanie nie mialo cech naruszenia praw

    Dlaczego mają udowadniać, że są niewinni?
    w.