    From: "Luki" <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa autorskie, a praca dyplomowa
    Date: Fri, 20 Jun 2003 10:20:49 +0200

    Użytkownik "leszard" napisał

    > Witam wszystkich

    Witam

    > W ostatnich dniach skonczylem studia podyplomowe w jednej z warszawskich
    > prywatnych uczelnii.

    Gratuluje

> [...]
    bla
    > o warunkach nauki itp (mozna to bylo zrobic na poczatku studiow..)
    > Dwa punkty mowia o tym, ze student zrzeka sie majatkowych praw autorskich
    na
    > rzecz szkoly.
    > "Uczelnia" mydli mi oczy, ze to standard, i ma wyeliminowac sytuacje,
    kiedy
    > zadam zadoscuczynienia za udostepnianie pracy w bibliotece (przeciez moge
    > zatem podpisac umowe, w ktorej wyrazam zgode na udosteopnianie pracy w
    > bibliotece i nie roszcze z tego tytulu...)

    Dokaldnie tak wyglada to w mojej uczelni. Po prostu przy oddawaniu pracy
    podpisalem tylko odpowiedni dokument w ktorym nie zgodzilem sie na
    udostepnianie mojej pracy w uczelnianej bibliotece (oczywiscie moglem sie
    tez zgodzic:)

    > Nikt znajomy nie spotkal sie z tak beszczelna propozycja ( ja osobiscie
    > tez).

    Wiem, ze w kilku innych uczelniach sprawa ta wyglada dokladnie tak jak w
    mojej.

    > Nie zamierzam tego podpisac, ALE ZAGROZONO, ZE NIE DOSTANE DYPLOMU (juz
    > jestem po obronie).
    > Macie jakies sugestie lub rady?
    > Czego sie trzymac?

    Przed oddaniem mojej pracy dyplomowej zwrocilem sie do prawnika o porade.
    Chcialem upewnic sie do kogo naleza prawa do tej pracy i w jaki sposob moge
    ja maksymalnie "zabezpieczyc".

    Pozwole przytoczyc sobie odpowiedz jaka dostalem od owego prawnika:

    "Prawa autorskie przysługują twórcy, chyba że szczególny przepis stanowi
    inaczej. Tak stanowi art. 8. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych. Twórcą zaś jest osoba, której nazwisko w tym
    charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano
    do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z
    rozpowszechnianiem utworu.

    Takie wyjątkowe przepisy to m. in. art. 12 ustawy, z którego wynika
    specyficzna pozycja prawna osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę.
    Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego
    pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy,
    nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach
    wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Jeżeli umowa o
    pracę nie stanowi inaczej, z chwilą przyjęcia utworu pracodawca nabywa
    własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono.

    Ta sytuacja jednak nie ma zastosowania do Pana stanu faktycznego.

    Dalej donośnie instytucji naukowych: jeżeli w umowie o pracę nie
    postanowiono inaczej, instytucji naukowej przysługuje pierwszeństwo
    opublikowania utworu naukowego pracownika, który stworzył ten utwór w wyniku
    wykonywania obowiązków ze stosunku pracy. Instytucja naukowa może, bez
    odrębnego wynagrodzenia, korzystać z materiału naukowego zawartego w utworze
    oraz udostępniać ten utwór osobom trzecim, jeżeli to wynika z uzgodnionego
    przeznaczenia utworu lub zostało postanowione w umowie.

    Także i ta sytuacja nie kwalifikuje się do Pana stanu faktycznego.

    Konkludując: prawa autorskie (osobiste i majątkowe) do treści zawartych w
    pracy dyplomowej przysługują jej autorowi."

    Dodatkowo skorzystalem tez z porady zamieszczenia noty copyrightowej i
    oczywiscie nie wyrazenia zgody na udostepnianie pracy w bibliotece.

    Mam nadzieje, ze powyzszy przyklad okaze sie pomocny.

    Pozdrawiam
    Luki