  • Data: 2010-06-28 09:43:59
    Temat: Re: prawa autorskie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 28 Jun 2010, Agaton wrote:

    > Jeżeli masz licencję to jesteś legalny. Określenie "lewy" Windows, czy też
    > inny program znaczy, że nie masz licencji.

    Mam dwie prośby: o nieodsyłanie do CAŁYCH ustaw, bo to jest metoda na
    nie powiedzenie niczego (po polsku: jak jest powód na powołanie się
    na ustawę PA, to sens ma tylko wskazanie który przepis ma zastosowanie),
    a druga to o ograniczenie zapasu nisko latających kwantyfikatorów.

    Na początek problem jest z rozróżnieniem, czy pisząc "legalność" masz
    na myśli "stosowanie się do umowy", dające ew. prawo dysponentowi PA
    do dochodzenia roszczen, czy naruszanie przepisów karnych.

    Wedle mojej najlepszej wiedzy, *karnej* sankcji z PA podlegają pewne
    czyny związane z "wejściem w nieuprawnione posiadanie" oprogramowania,
    a fakt posiadania licencji ... niczego nie rozstrzyga.
    To, że pewne *prawa* do (korzystania z) programu przysługują jedynie
    posiadaczowi licencji, nie jest tożsame z karalnością nieposiadacza.

    Może jakiś przykład: załóżmy, że miałbym w przeszłości jakiś "legalny"
    program. Tylko z licencją na używanie.
    I moje prawa do do tej licencji wygasły - czy to w wyniku upłynięcia
    5 lat (mający ciągle w pamięci, że w przypadku części programów po
    5 latach licencja wygasa z "defaultu" zaś w przypadku MS Win należy
    nie rzadziej niż co 5 lat reinstalować - ręka w górę :P), czy to
    wskutek tego że sprzedałbym taki program, korzystając z art.51 PA.
    Być może naruszając (umyślnie lub nieumyślnie) ewentualny zapis
    *umowy*, nakazujący "wydanie wszystkich kopii" nowemu nabywcy.

    Załóżmy, że u mnie, "nieposiadacza" licencji, została sobie jakaś
    zapomniana kopia zapasowa "instalki".
    Ale samej umowy *o użytkowanie* nie naruszę.
    Wypełniam więc wszelkie kryteria Twojego opisu - nie mam licencji,
    mam nośnik.
    Wg Twojego opisu, fakt "sposobu wejścia w posiadanie" jest bez
    znaczenia (wymieniłeś jedynie "posiadanie licencji") jako JEDYNE
    kryterium "piractwa").

    To ja bym uprzejmie prosił o wskazanie, który przepis PA naruszyłbym
    w takim hipotetycznym przypadku.
    Karny najlepiej, aby móc mówić o "nielegalności".

    pzdr, Gotfryd