    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pracodawca obiecal
    Date: Sat, 12 Jun 2004 19:47:49 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc25.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Johnson" <j...@g...pl.nospam> napisał w wiadomości
    news:cad7sq$eah$1@news.onet.pl...

    > Ty chyba pracujesz w ZUS-ie ;) w dziale windykacji.
    > A jaz nam Porkuratorów z miejsca coś takiego umorzą, jesli są
    watpliwości co
    > do tręsci umowy.

    Wątpliwości co do treści umowy mogą być dowolnie duże. Wystarczy, że
    niewątpliwy pozostanie sam fakt świadczenia pracy. Dowodem będą druki SAD
    oraz zeznania kierowcy-pokrzywdzonego. Pracodawca w tej sytuacji może
    dowolnie długo argumentować, że to nie było zatrudnienie. Żeby nie wiem co
    wymyślił, to tego faktu nie przeskoczy. Dobrze będzie jak uda mu się
    obronić się na rubieży uznania tego za umowę cywilno-prawną. Bo wówczas
    dostanie tylko jeden zarzut.

    > No włąsnie to jest z góry powzięty zmiar oszutstwa. Brali kredyty i
    > widzieli, ze nie będa mieli jak ich spałcić. I koncepcja z góry
    pozwiętego
    > zmiaru jest w pełni aktualna.

    No cóż, jeszcze kilka lat temu linia orzecznictwa była zupełnie inna.
    Przyjmowało się od dłużnika oświadczenie, że zapłaci i sprawę morzyło. Tak
    więc w praktyce to wcale takie oczywiste nie było.

    Po za tym skoro w normalnym wypadku pracodawca zatrudniając danego
    pracownika choćby na okres próbny powinien wręczyć mu umowę o pracę, a on
    nie dość, że rzeczonej umowy nie sporządza, to jeszcze nie zgłasza faktu
    zatrudnienia oraz nie wypłaca wynagrodzenia i czyni to kilkukrotnie (w tym
    wypadku 3 razy), to moim zdaniem istnieje realna możliwość przedstawienia
    zarzutu. Dodatkowym dowodem złej woli pracodawcy będzie ewentualny brak
    ujęcia rzeczonego pracownika w dokumentach finansowych firmy. No w końcu
    gdyby miał zamiar mu wypłacić, to musiał by jego pracę zaksięgować w
    koszty. Samo techniczne uregulowanie należności wówczas może pozostać
    sprawą cywilną.

    Gdyby się okazało, że kilka osób w ten sposób zostało przez tego
    pracodawcę oszukanych (a można to ustalić choćby analizując dokumenty SAD,
    gdzie uwidocznia się kierującego) to zarzut jest jak najbardziej do
    obrony. W sytuacji jednostkowej może faktycznie być problematyczny i
    silnie zależeć od przyjętej przez pracodawcę linii obrony.