  • 1. Data: 2003-05-28 20:43:18
    Temat: prace dyplomowe vs. prawa autorskie
    Od: "markus" <m...@o...pl>

    Witam,

    mam takie oto pytanko:

    do kogo należą prawa autorskie w przypadku aplikacji internetowej
    stworzonej przy okazji pisania pracy magisterskiej - autora pracy czy
    uczelni?

    Czy jest tu jakiś rozdział w zakresie praw autorski do stworzonego dobra
    intelektualnego, itp...?

    Sytuacja jest taka, iż temetem mojej pracy magisterskiej
    jest konkretny system wspomagający wykładowców przy przeprowadzaniu
    egzaminów.
    Jakoś nie za bardzo cieszy mnie fakt, że będą sobie z niego korzystali,
    ja zaś nic z tego nie będę miał - wszak w stworzenie tej aplikacji
    włożyłem parę miesięcy pracy.

    Z góry dziękuję za informacje.

    Pozdrawiam,

    Markus

  • 2. Data: 2003-05-28 22:31:19
    Temat: Re: prace dyplomowe vs. prawa autorskie
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    markus wrote:

> [...]
    >uczelni?
    >
    >Czy jest tu jakiś rozdział w zakresie praw autorski do stworzonego dobra

    W Ustawie o Prawie Autorskim nie ma oddzielnych przepisów
    dotyczących praw majątkowych do prac magisterskich.

    Zakładam, że nie było tu stosunku pracy, więc _nie_ stosują się:
    Art. 12 (o przejściu praw majątkowych na pracodawcę przy takim stosunku)
    i Art 14 (określający pewne prawa w przypadku stworzenia utworu
    przez pracownika instytucji naukowo-badawczej).

    W związku z tym jestem zdania, że majątkowe prawa autorskie do takiej
    pracy pozostają wyłącznie przy twórcy, chyba że:

    - w regulaminie studiów magisterskich istnieje zapis o przejściu
    na uczelnię praw majątkowych do stworzonych prac. To, czy regulamin taki
    może mieć wtedy rangę umowy w rozumieniu PA jest odrębna sprawą.

    - lub zostanie spisana oddzielna umowa przekazania praw między autorem
    a uczelnią

    - lub twórca korzystał z pomocy uczelni w takim stopniu, że może ona
    np. poczuwać się do bycia 'współautorem'.

    Jeżeli nie zachodzi żadna z w/w sytuacji, prawa majątkowe do programu
    pozostają Twoje, zatem możesz zabronić jego używania, udzielić
    odpłatnej/darmowej licencji (zezwolenia na korzystanie), bądź po prostu
    przekazać uczelni prawa majątkowe na satysfakcjonujących Cię warunkach.
    W każdym przypadku nie tracisz wtedy niezbywalnych autorskich
    praw osobistych - np. prawa do oznaczania programu Twoim nazwiskiem (tu
    półżartem - nie wiem czy chciałbyś by np. podawano przy każdym egzaminie,
    kto jest autorem programu, który tak skutecznie pomaga oblewać? ;)

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 3. Data: 2003-05-29 06:34:38
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "kachna.pl" <k...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > odpłatnej/darmowej licencji (zezwolenia na korzystanie), bądź po prostu
    > przekazać uczelni prawa majątkowe na satysfakcjonujących Cię warunkach.

    Piękna teoria.
    W praktyce wszystkie uczelnie mają wpis, że prace tworzone w ramach studiów
    pod nadzorem pracownika uczelni są własnością uczelni.
    Tak więc należy zapomnieć.
    Gdyby uczelnia taką pracę wykorzystywała poza uczelnią w sposób komercyjny,
    wówczas miałoby się w tym jakiś zysk.
    Tak to niestety nie.
    Dotyczy to nie tylko studentów, ale również pracowników.

> [...]
    > półżartem - nie wiem czy chciałbyś by np. podawano przy każdym egzaminie,
    > kto jest autorem programu, który tak skutecznie pomaga oblewać? ;)

    Prawa autorskie pozostają. A więc uczelnia nie może napisać, że to ona sama
    napisała.

  • 4. Data: 2003-05-29 09:20:59
    Od: ErkA <U...@p...onet.pl>

    markus napisał(a):

    > Jakoś nie za bardzo cieszy mnie fakt, że będą sobie z niego
    > korzystali, ja zaś nic z tego nie będę miał - wszak w stworzenie
    > tej aplikacji włożyłem parę miesięcy pracy.

    Hmmm tak w kwestii nieprawnej - napisales, ze to byl temat twojej pracy
    mgr, i piszesz, ze z tego nic nie bedziesz mial, to w takim razie nie
    bedziesz mial tytulu mgr przed nazwiskiem?? nie obroniles czy co?
    Pomysl moze w inny sposob, ile czasu oni poswiecili tobie, aby cie tego
    nauczyc - brac jest latwo, ale dawac to juz o wiele trudniej...

    ATSD dziwi mnie takie myslenie - robienie czegos w ramach pracy mgr,
    czy licencjackiej czy jakiejkolwiek a pozniej wypinanie sie i stawianie
    dziwnych zadan - moze maja ci placic abonament za korzystanie z tego
    systemu?? A moze powinni placic jeszcze studentom, aby studiowali?

    //ja o dziwnym dzis humorze...

    --
    pozdrawiam rafi
    toyotka [carina e] normaaaaaaaalnie wymiata ;)

  • 5. Data: 2003-05-29 15:43:22
    Od: "markus" <m...@o...pl>

    Użytkownik "ErkA" <U...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:Xns938A7374B9AA7WpiszTuSwojIDToken@193.110.122.
    80...

> [...]
    > dziwnych zadan - moze maja ci placic abonament za korzystanie z tego
    > systemu?? A moze powinni placic jeszcze studentom, aby studiowali?

    A może zapiszesz sie do PZPR albo jeszcze lepiej do KPZR
    czy tam innej w Chinach albo na Kubie?!!!!
    I od razu wszystko wszystkim będzieasz rozdawać!!!!
    KOMUNA SIĘ ZKOŃCZYŁA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (przynajmniej
    oficjalnie)

    W kwestii nauczania to nikt mi żadnej łaski nie robił.
    Za uczęszczanie na to uczelnie płaciłem słoną kasę.

    Markus

  • 6. Data: 2003-05-30 07:28:17
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "markus" [...]

> [...]
    > oficjalnie)
    >
    > W kwestii nauczania to nikt mi żadnej łaski nie robił.
    > Za uczęszczanie na to uczelnie płaciłem słoną kasę.

    Ale wam bije........woda sodowa do mozgu...

    Bylo ne pisac tej pracy tak swiatlej i odkrywczej..
    Bylo napisac cos, co wystarczy na "dyplom".

    Sam geniusz napisal bez niczyjej pomocy prace .....

    Jasne, ze jest AUTOREM i jego prawa sa niezbywalne...
    ale brak zgody na wykorzystanie pracy do celow no dydaktycznych.......

    Wiesz Oan, ja jestem dumny z tego, ze moja praca byla podstawa
    przy pisaniu jednego z rozdzialow habilitacji - widac dzis mlodym geniuszom
    to za malo.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-05-30 23:54:04
    Od: "markus" <m...@o...pl>

    Użytkownik "markus" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jakoś nie za bardzo cieszy mnie fakt, że będą sobie z niego korzystali,
    > ja zaś nic z tego nie będę miał - wszak w stworzenie tej aplikacji

    A czy ktoś się może oriętuje w kwestii dalszego rozwoju takiej aplikacji?
    Mogę to robić bez powiadamiania uczelni?
    W tej chwili są już dwie instytucje - no powiedzmy zainteresowane produktem,
    a kto wie może uda się to sprzedać... :)

    Markus

  • 8. Data: 2003-05-31 05:55:22
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "markus" <m...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > W tej chwili są już dwie instytucje - no powiedzmy zainteresowane
    produktem,
    > a kto wie może uda się to sprzedać... :)

    Niestety nie. Praca należy do uczelni. W praktyce konsekwencje żadne, bo
    komu by się chciało. Natomiast jakby się chciało, to teoretycznie uczelnia
    może od ciebie domagać się utraconych zysków.
    W ten sam sposób miałbyś prawo do części zysków, gdyby uczelnia sprzedała
    ten program komercyjnie poza uczelnię.

    Postaraj się ten program mocno przerobić, tak aby mało przypominał oryginał.
    Ale tak jak mówię, musiałbyś zrobić karierę i pisali o tobie w gazetach,
    żeby uczelni chciało się coś na tym zarobić, po za tym to wcale nie byłaby
    łatwa sprawa.