    From: "pmlb" <p...@d...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: potrącenie a odszkodowanie.
    Date: Mon, 1 Feb 2010 10:45:19 -0000

    "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote in message
    news:01022010.223838F9@budzik61.poznan.pl...
    > Osobnik posiadający mail b...@m...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    > następuje:

    > wszystko fajnie, tylko do jakiego momentu musimy wzywac karetke do
    > poszkodowanego?

    Przy takim potraceniu zawsze! Bo nie widac np. obrazen wewnetrznych.
    W UK podczas demnstracji glupi kraweznik popchnol goscia nie uczestniczacego
    w protescie, w wyniku upadku zmarl 5 minut mpozniej, miomo, ze po upadklu
    wstal i poszedl dalej... To byl dorosly czlowiek, i tez twierdzil, ze jest
    OK, jednka cos musialo byc nie tak, skoro tuz po zajsciu kraweznik poszedl
    do oficera i zostal natychmiast zwolniony ze sluby lub usuniety w inne
    miejsce.
    To poakzuje, ze czasem pokrzywdzony moze miec w szkou swiadomosc, ze jest
    OK.
    A tu do czynienia mamy z potraceniem przez samochod i to dziecka 13
    letniego!

    > Wystarczy lekkie dotkniecie karoserii? Wgniecenie? Bo rozumiem, ze nie
    > osądzamy tego na podstawie uszkodzen ciała, ktorych, jak twierdzi kierowca
    > nie było widac, i jak twierdziła poszkodowana - nie czuła.

    A co kierowca zrobil ogledziny dziecka, ze stwierdzil iz nic nie jest?
    A dziecko w szoku co powie? Ze umiera?
    Zastanow sie... W takich sytuacjach organizm pokrzywdzonego dziala nie
    normalnie, dziala pod wplywem szoku i stresu, wszelkie dzialanie organizumu
    sa nastawione na chwilowa ocene stanu zagrozenia zycia. Stad brak czucia,
    andrenalina dziala i wydaje sie wszystko OK, po 5, 10 minutach, czasem po
    godzinie zdarza sie, ze czlowiek zaczyna odczuwac skutki wypadku. Bo byly
    obrazenia wewnetrzne.
    Czy ktotkolwiek z kierowcow tu piszacych mial szkolenie z udzielenia
    pierwszej pomocy?
    W takiej sytuacji obowiazkiem kierujacego bylo wezwac karetke - to bylo
    dziecko!

    > Tak wiem - szok itd. Moze rzeczywiscie w dobrym tonie byłoby poczekac
    > kilka
    > minut. Ale czy nie poczekanie jest przestepstwem lub wykroczeniem?

    To jest nieudzielenie pomocy!
    On po prostu uciekl.
    A teraz mala uwaga, znam przypadek z Polski, gdzie doszlo do stluczki na
    parkingu przed sklepem - supermarketem.
    Sprawca tez wyskoczyl i pytal oczy wszystko OK itp... Osoba (kobieta nie
    dziecko) naturalnie powiedziala, ze nic sie nie stalo jakies tam drobne
    zarysowania na zderzakach bo to bylo podczas parkowania... za tydzien przylo
    wezwanie na rozprawe do sprawcy o niudzielenie pomocy! Okazalo sie, ze
    kobieta kilka godzin po zdarzeniu wyladowala w szpitalu z jakimis
    uszkodzeniami glowy. Dlatego zawsze jest najlepiej wezwac policje!