    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: postepowanie spadkowe problem (dosc dlugie)
    Date: Mon, 7 Aug 2006 10:24:52 +0200

    On Sun, 6 Aug 2006, koment wrote:

    > Użytkownik "Tomek" <t...@w...pl> napisał
    >
    > hmm.. ciągnąć się po sądach można latami

    Znaczy na dobrowolny dział nie ma szans?

    > - pytanie czy sądowy dział spadku
    > zwalnia od zapłacenia podatku spadkowego (przesunięcie w czasie na okres
    > rozstrzygnięcia sprawy) czy też nie

    IMO - nie zwalnia.
    Dział spadku to czynność która następuje PO uzyskaniu spadku.

    Żeby jasność była: czynności zazwyczaj wchodzące pod dział spadku
    najczęściej podlegają pod kolejne opodatkowanie - PCC!
    Inna rzecz, że całkiem sporo z tych czynności jest zwolnionych
    z opodatkowania, na przykład "zniesienie współwłasności" właśnie,
    pod warunkiem że nie ma spłat lub dopłat.

    I żeby jasność była: podatek (ten kolejny, PCC) jeśli się należy to
    należy się nie z tytułu "sądowego" dokonania działu, tylko z *faktycznego*
    dokonania czyności "podlegających".
    A że dział nie musi być sądowy to jest w Kodeksie Cywilnym, poczytaj
    okolice tego:
    +++
    Art. 1035. Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności
    majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio
    przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem
    przepisów niniejszego tytułu.

    Art. 1036. Spadkobierca może za zgodą pozostałych spadkobierców
    rozporządzać udziałem w przedmiocie należącym do spadku.
    W braku zgody któregokolwiek z pozostałych spadkobierców
    rozporządzenie jest bezskuteczne o tyle, o ile naruszałoby
    uprawnienia przysługujące temu spadkobiercy na podstawie
    przepisów o dziale spadku.

    Art. 1037.
    § 1. Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między
    spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie
    któregokolwiek ze spadkobierców.
    § 2. Jeżeli do spadku należy nieruchomość, umowa o dział
    powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

    Art. 1038.
    § 1. Sądowy dział spadku powinien obejmować cały spadek.
    Jednakże z ważnych powodów może być ograniczony do części spadku.
    § 2. Umowny udział spadku może objąć cały spadek lub być ograniczony
    do części spadku.
    ---

    > - jakieś sugestie?

    Że jeśli ma mieć miejsce FAKTYCZNY dział spadku to trzeba go
    przeprowadzić? Przeczytaj powoli art. 1035 zacytowany wyżej.
    Przetłumaczę ci go na polski ;):
    "a z przepisów o współwłasności wynika że współwłaściciel odpowiada
    solidarnie za wszystkie zobowiązania wynikłe z własnosci".
    Co to znaczy "solidarnie" też jest w przepisach i łatwo znajdziesz
    w googlu :) ale streszczając: "jak jakiś wierzyciel zgłosi się
    z niezapłaconą należnością to ma go spłacić a potem dochodzić sobie
    sam ze współwłaścicielami kto był winien".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)