    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: poręczenie i zabezpieczenie
    Date: Mon, 05 Sep 2011 09:15:25 +0200

    W dniu 2011-09-05 08:55, butterfly pisze:
    > WItam sredecznie.
    > Pewna osoba poprosiła mnie o poręczenie pozyczki. I tu mam pytanie.
    > Wobec banku odpowiadam ja solidarnie z drugim poręczycielem. mam jednak
    > pytanie czy mozna się jakoś zabezpieczyć aby pożyczkobiorca w razie
    > gdybym musiał spłacic pozyczkę, oddał mi środki. Innymi słowy czy w
    > przypadku gdybym po spłaceniu musiał go podac do sądu wymagane jest
    > jakieś jego oświadczenie (napisane dla mnie).

    Zasadniczo nie potrzebujesz dodatkowego zabezpieczenia. To znaczy, jak
    będziesz miał umowę z bankiem, a potem dowód spłaty pożyczki przez
    siebie, to będzie to wystarczająca podstawa do wytoczenia powództwa
    wobec pożyczkobiorcy.

    Natomiast możesz dodatkowo zabezpieczyć się we własnym zakresie, np.
    wekslem in blanco, co później ułatwi Ci sprawę sądową pod względem
    dowodowym oraz kosztów "wpisu". Ja bym tak zrobił, pożyczkobiorca
    powinien się zgodzić, jeśli zależy mu na Twoim poręczeniu. Bezwzględnie
    zażądaj wystawienia weksla przez pożyczkobiorcę i jego/jej małżonka,
    jeśli istnieje.

    --
    Liwiusz