  • 1. Data: 2002-09-09 17:00:47
    Temat: porady prawne
    Od: "PawS" <p...@t...pl>

    Witam serdecznie,
    mam pytanie: czy studenci prawa mogą nieodpłatnie udzielać porad prawnych?
    Jeśli nie mogą to kto i w jakim akcie prawnym im tego zakazuje???
    z poważaniem
    PS

  • 2. Data: 2002-09-09 17:18:37
    Temat: Re: porady prawne
    Od: "erchejms" <e...@p...onet.pl>

    istnieja studenckie poradnie
    dzialaja przy uczelniach - pod nadzorem prof.

  • 3. Data: 2002-09-09 17:51:03
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    PawS <p...@t...pl> napisał(a):

    > mam pytanie: czy studenci prawa mogą nieodpłatnie udzielać porad prawnych?
    > Jeśli nie mogą to kto i w jakim akcie prawnym im tego zakazuje???

    Witam. Moim zdaniem skoro ustawa o adwokaturze zakreśla obowiązki adwokata,
    stanowiąc w art 4. m.in, że "zawód adwokata polega na (...) udzielaniu porad
    prawnych" oraz reglamentuje dostęp do tegoż zawodu to można uznać, że
    udzielając zawód adwokata poprzez udzielanie porad prawnych łamie się prawo.
    Jest to jednak moja interpretacja i jestem ciekaw zdania inncu grupowiczów.
    Sam jestem studentem prawa i jestem ciekaw, czy nie dało by się wyprowadzić
    takiej interpretacji, aby można udzielać (nawet płatnie) porad prawnych.

    Należy też pamiętać, że możliwość reprezentowania storony przed sądem
    reglamentują ustawy procesowe, czyli k.p.k. i k.p.c. stanowiąc, że
    pełnomocnikiem procesowym może być (za kilkoma wyjątkami) tylko adwokat.

    Na pocieszenie można dodać, że w k.p.a. nie ma takiego graniczenia w
    postępowaniu administracyjnym. Nie dotyczy to chyba jednak postępowania
    sądowoadministracyjnego.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 4. Data: 2002-09-09 18:45:12
    Od: "[ piotr sut ]" <w...@t...pl>

    'Paweł Hajdys' wyklawiaturzył/a w niusie
    news:alin27$m7h$1@news.gazeta.pl taką oto treść:

    [ciach]

    witam,
    Swego czasu na UG zastanawiali sie nad mozliwoscia udzielania porad przez
    studentow IV i V roku. Pomysl upadl bo bodajze Kruczalak (albo Bojanowski)
    sie sprzeciwil, podobno argumentujac to: kto bedzie bral odpowiedzialnosc za
    ewentualne _negatywne_ konsekwencje takiej porady.
    No bo w sumie kto? Student? Nadzorujacy go naukowiec (prac. uczelni)? Za
    jakie grzechy:-))

    Moze niech sie wypowie jakis student prawa z uniwerku gdzie jest klinika
    prawna (i. in. Krakow, W-wa, Torun, Rzeszow ). Powstaja dzieki Fundacji
    Batorego i ELSY.
    http://www.batory.org.pl/program/prawny/poradnictwo/
    upp.html
    pod tym linkiem sa adresy internetowe do takich klinik - mozna sie zapytac
    na jakiej podstawie dzialaja.

    http://www.uniwersytet.uw.edu.pl/front.htm (akapit 12)

    Jesli chodzi o odpowiedz na pytanie autora watku, to IMO student prawa moze
    udzielac porad prawnych tak jak zwykly czlowiek (szewc, pilkarz:-)

    pozdrawiam
    ->piotr

  • 5. Data: 2002-09-09 19:42:48
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    [ piotr sut ] <w...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Jesli chodzi o odpowiedz na pytanie autora watku, to IMO student prawa moze
    > udzielac porad prawnych tak jak zwykly czlowiek (szewc, pilkarz:-)

    U mnie na UŁ działa klinika prawa, ale dokładnie nie wiem na jakiej
    podstawie. Wiem, że podobno się układali z okręgową radą adwokacką...

    Jednakże ciekawi mnie, czy nie można by udzielać porad INFORMUJĄC KLIENTA ŻE
    JEST SIĘ STUDENTEM CZY MAGISTREM PRAWA A NIE ADWOKATEM działając li tylko w
    oparciu o kodeks cywilny i umowę zlecenia czy umowę o dzieło (np.
    sporządzenie pozwu)... Wtedy ponosi się odpowiedzialność przewidzianą w
    odpowiednich przepisach.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 6. Data: 2002-09-10 06:17:22
    Od: "Tmk" <t...@k...net.pl>

    Zastanawiam się nad tym czy stydent/magister nie mógłby zamiast udzielać
    porad prawnych prowadzić szkolenia.
    Mógłby na zasadzie umowy o dzieło przygotowywać dla klienta materiał
    szkoleniowy na określony, skonkretyzowany temat.
    Wydaje mi się, że ustawy o adwokaturze i o radcach nie zabraniają i nie mogą
    zabronić takiej działalności.
    Burenezo

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 7. Data: 2002-09-10 08:16:51
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Tmk <t...@k...net.pl> napisał(a):

> [...]
    > szkoleniowy na określony, skonkretyzowany temat.
    > Wydaje mi się, że ustawy o adwokaturze i o radcach nie zabraniają i nie mogą

    Ależ my tu działalność wywrotową prowadzimy... ;)

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 8. Data: 2002-09-10 08:40:44
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "PawS" <p...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Witam serdecznie,
    > mam pytanie: czy studenci prawa mogą nieodpłatnie udzielać porad prawnych?
    > Jeśli nie mogą to kto i w jakim akcie prawnym im tego zakazuje???

    Nieodpłatne porady prawne może udzielać każdy,np.murarz.

    Leszek

  • 9. Data: 2002-09-10 09:07:50
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Leszek napisał:
    > Użytkownik "PawS" <p...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Nieodpłatne porady prawne może udzielać każdy,np.murarz.
    Pod warunkiem że przyzna sie że jest murarzem, a nie radca prawnym lub
    adwokatem.
    Swoja drogą mój znajomy murarz to ma łeb... adwokaci powinni
    zazdrościć ;-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk