  • Data: 2007-10-02 11:27:19
    Temat: Re: ponaglenie w sprawie sprzed kilku lat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 2 Oct 2007, Liwiusz wrote:

    > To, że ktoś zrzeknie się skorzystania z zarzutu przedawnienia nie oznacza,
    > że zaczyna ono biec na nowo. Ktoś może obiecać zapłatę, a przed sądem
    > podnieść zarzut przedawnienia i co wtedy?

    Zakładamy, że istnieje dowód zrzeczenia oczywiście, tak?
    To uwaga, gdybam:

    § 2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od
    jego zaspokojenia, chyba że zrzeka
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    się korzystania z zarzutu przedawnienia. [...]

    Czyli jak się zrzeka, to nie może uchylić się od zaspokojenia, tak?
    I to czy wydano wyrok jest bez znaczenia, bo nie ma zapisu "przed
    sądem", tak?
    Czyli mamy zaspokojenie, które zostało zaniechane?

    No to jedziemy:
    Art. 120
    [...]
    § 2. Bieg przedawnienia roszczeń o zaniechanie rozpoczyna się od dnia,
    w którym ten, przeciwko komu roszczenie przysługuje, nie zastosował
    się do treœci roszczenia.

    Jakby tak było, to mamy NOWE roszczenie, z odrębnym biegiem
    przedawnienia. O zapłatę przedawnionego roszczenia, do którego
    zrzeczono się zarzutu przedawnienia.
    Co przemawia przeciw?

    Wersja druga - zastosowanie przepisu o "odnowieniu", bo jak mniemam
    wierzyciel nie wyrazi sprzeciwu co to tego, ze zgadza się przyjąć
    "nowe" świadczenie :)

    pzdr, Gotfryd