    From: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policja i punkty karne
    Date: Sat, 23 Jul 2005 11:03:41 +0000 (UTC)

    Artur Golanski <A...@w...net.pl> napisał(a):

    > Może dla ciebie :-)

    > Pytający zebrał ponad 24 i o tym jest dyskusja - czytaj dokładnie !

    Dalej nic nie jest oczywiste. Bo co to znaczy zebrał? Gość je zbierze na
    konto dopiero wtedy, gdy mu je wpiszą do ewidencji. Nałożenie mandatu i
    poinformowanie delikwenta, że mu wpiszą nie skutkuje tym, że on je już ma, a
    co za tym idzie policjant nie ma podstaw do zatrzymania w tym momencie prawa
    jazdy. A już na pewno nie na podstawie art.135. Będzie miał prawo zatrzymać
    wtedy, kiedy gość te punkty będzie miał wpisane w swojej ewidencji. I idąc
    dalej z momentem wpisania punktów do ewidencji KWP występuje z wnioskiem do
    starosty o sprawdzenie kwalifikacji, starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu
    prawa jazdy.
    I policjant zatrzymuje (w razie kontroli) prawo jazdy na podstawie art.135
    pkt.1e. Pkt.1g dotyczy sytuacji, gdy gość ma już wpisane punkty, natomiast
    nie została wydana jeszcze decyzja o zatrzymaniu prawa jazdy.
    W obu tych przypadkach samochód idzie na lawete (chyba że jest ktoś z
    uprawnieniami kto poprowadzi), bo pokwitowanie otrzymane w zamian za prawko w
    tych przypadkach nie daje uprawnień do kierowania pojazdami. De facto gość w
    obu tych przypadkach traktowany jest jakby nie miał uprawnień do kierowania
    pojazdami.
    I stąd w naszym przypadku policjant nie zabrał prawka tylko poinformował
    chłopaka, że zostanie mu zatrzymane (bodaj trzymiesięczny termin mu wskazał -
    nie mogę odnaleźć postu - widać ocenił, że przesyłanie dokumentów i wpis do
    ewidencji tyle potrwa.)

    > Ale NIE zatrzymuje ! Zatrzymanie PJ, a wydanie decyzji to dwie różne
    > rzeczy.

    Czepiasz się. Skrót myślowy. Starosta wydaje decyzje. A jak myslisz, w jaki
    sposób jest wykonywana? Policjant idzie i szuka delikwenta żeby mu zabrać
    prawko? Bo wg. Ciebie tylko on ma do tego prawa. Wraz z decyzją delikwent
    otrzymuje wezwanie do zwrotu prawa jazdy do wydziału komunikacji - na
    podstawie kpa.
    Nawiasem mówiąc nie zastanawia Cie art.138.2?
    Skoro policja nie zabrała, gość sam nie oddał, natomiast dostał skierowanie i
    przeszedł sprawdzenie kwalifikacji to co by mu mieli niby zwrócić?
    Przecież nie mają, nie?

    > A dla twej wiedzy ewidencję prowadzi komendant woj. policji.

    Zdaje się że sprostowałem to już wczoraj. Pomyliłem ewidencje kierowców
    naruszających przepisy z centralną ewidencją kierowców. Zatem goń się.

    > A czytałeś KTO zatrzymuje PJ zgodnie z art. 138 ? Nie wiesz kto to
    > jest 'policjant' ? Najpierw policjant PJ zatrzymuje i przesyła do
    > starosty i dopiero ten wydaje decyzje o zatrzymaniu, a nie na odwrót.

    Dupa tam. Starosta jak otrzyma informację o przekroczeniu punktów wydaje
    decyzję i koniec. Delikwent cały czas może mieć prawko przy sobie. Tym
    bardziej, że moze nastąpic sytuacja, gdzie koleś ma juz 20 pkt., dostaje
    potem 10 w zupełnie innym województwie od jakiegoś stójkowego, który mu nie
    zatrzymuje prawa jazdy, dopiero po przesłaniu przez stójkowego informacji do
    ewidencji, gdy okaże się że przekroczył uruchamiana jest procedura.

    > Bzdura - nie ma takiego wymogu prawnego. Nie twórz prawa, które nie
    > istnieje.

    Nie tworzę. Tak po prostu jest. Nie wiem czy na podstawie kpa, czy może kkw
    jednakowoż taki jest tryb postepowania w wydziaach komunikacji.

    > Jak ci się nie chce to nie pisz bajek, bo tylko się ośmieszasz pisząc:
    > 'jednakowoż jest', ale nie wiem gdzie ;-/

    Nie dociekam. Tak jest i to mi wystarcza. Miałem taką decyzję w ręku.

    > A ty go choć przeczytałeś ? Wystarczy podać paragraf.

    > Paragraf poproszę - nie wiesz, nie pisz !

    "Par.17 pkt. 7. Ośrodek egzaminowania przesyła, po sprawdzeniu pod względem
    kompletności i poprawności wypełnienia, dokumenty, o których mowa w ust. 1-5,
    z wyjątkiem dowodu uiszczenia opłaty za egzamin, do właściwego organu
    wydającego prawa jazdy lub pozwolenia, albo dowódcy jednostki wojskowej, w
    terminie 3 dni, po uzyskaniu przez osobę, o której mowa (...):

    b) po raz pierwszy negatywnego wyniku egzaminu państwowego..."

    Jak myślisz, po co? Przecież wg. Ciebie może se zdawać do usranej śmierci...
    ekspercie...

    > 1. Nie ma rozporządzenie, nie ma prawa.
    > 2. Nie ma prawa nie może być 'martwe', skoro go nie ma i nie było.
    > 3. W art. 125 nie ma ani słowem o nadawaniu uprawnień 'naczelnikom'

    Jak ktoś napisał niżej rozporządzenie już jest zatem dyskusja bezprzedmiotowa.
    Ja jednakowoż pozwolę sobie zacytować komentarz Adama Jasińskiego - eksperta
    Komendy Głównej Policji w dniesieniu do tych badań (sytuacja przed wydaniem
    rozporządzenia):

    "... w obecnej chwili omawiany tryb przeprowadzania badań jest dość
    iluzoryczny. Zasadniczą przeszkodą jest fakt, że obowiązek wykonania badań
    wynika z przepisu, który nie posiada sankcji (stając się tym samym lex
    imperfecta), bowiem przy zmianie art.124 nie dokonano odpowiedniej zmiany
    redakcyjnej w art.140 prd, co powoduje brak korelacji pomiędzy art.124 a 140
    prd. Nalezy wskazać na możliwość obejścia wadliwych przepisów poprzez art.122
    prd. Jeżeli skierowanie na badanie psychologiczne wystawi lekarz (art.124
    ust.1 pkt.4) to nie poddanie sie takiemu badaniu jest już odpowiednio
    sankcjonowane w art.140 i wydaje się, że w ewidentnych przypadkach organ
    kontroli ruchu drogowego mógłby z tego skorzystać.
    Podkreślenia wymaga również, że skoro badaniu podlega osoba sierowana na
    takowe, to a contrario osoba nieskierowana nie jest zobligowana do
    przepadania się. W przepisie art.124 widoczna jest zatem pewna uznaniowość
    organu kontroli ruchu..."

    Wynika z tego, że delikwent skutecznie mółby się uchylać od badań, bo nie
    dostał sierowania tylko decyzję, która nie ma sankcji. Ale jeśli kogoś
    chcieli przymusić, to starosta wydawał decyzję na podstawie art.122 ust.1 prd
    na badania lekarskie, a tam lekarz kierował na badania psychologiczne i
    delikwent i tak w końcu na nie trafiał, tyle że po drodze zaliczał lekarskie.
    Więc nie do końca to takie martwe prawo było...
    Aczkolwiek wielu nie zostało wogóle skierowanych, bo Komendanci mieli
    świadomość o braku roporządzenia i braku sankcji za decyzję.
    Ale to już przeszłość - skoro rozporządzenie już jest nie ma co dywagować
    (przyznaję - nie wiedziałem, że zostało wydane)

    pozdrawiam i EOT

    b.