  • Data: 2004-06-01 14:47:01
    Temat: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    WOJSAL <w...@g...pl> napisał(a):

    > Podatnik placi jednakowa kwote za te same
    > uslugi panstwa.
    > Analogicznie w sklepie: za chleb, pomidory,
    > marchewke - placi sie tak samo, bez wzgledu
    > na wysokosc dochodow.

    Pogłównego w ogole nie interesuje zdolność podatkowa.Biedak mający 800 zł
    miesiecznie zapłaci np 200 zł pogłównego co miesiąc, Bill Gates mający kupe
    forsy też zapłaci 200 zł co miesiąc. Nie widze w tym ani równości ani
    sprawiedliwości.Powiem wiecej,ten podatek to całkowite średniowiecze. Twoja
    analogia jest moim zdaniem nietrafiona:biedak wolalby napewno miec wiecej
    dochodów przed pobraniem podatku aby kupic sobie wiecej
    chleba/pomidorów/marchewek. Umożliwić mu to może jedynie podatek ktory uderza
    w źródło podatku biorąc pod uwagę sytuacje osobistą podatnika, czyli podatek
    dochodowy. Inna sprawa że polski podatek dochodowy ma,delikatnie mówiąc,
    wiele wad,ale tak naprawde dla osób które nie prowadzą działalnosci
    gospodarczej ale np utrzymują sie z pracy najemnej to najlepsza forma
    opodatkowania.

    > System podatkowy musi byc prosty.
    > Jesli nie jest prosty, to tylko dlatego
    > ze niektorym politykom (oraz masie urzednikow,
    > doradcow podatkowych) to sie nie oplaca.

    Tez tak myslalem.Dzisiaj juz wiem ze po prostu rzeczywistosc gospodarcza sama
    z siebie jest tak skomplikowana,jest tyle galezi gospodarki dzielacych sie na
    podgalezie,ze nie ma mowy o prostym systemie podatkowym.Mozna jedynie dąrzyć
    do przejrzystosci i jasnosci przepisów,prostoty nigdy sie nie osiagnie. Nie
    zyjemy w gospodarce starozytnego Egiptu czy jeszcze wczesniejszych czasów. Od
    polityków prostota nie zależy wg mnie nawet jakby bardzo tego chcieli.

    > A po co w ogole jest panstwo?
    > Obywatel jest dla wygody panstwa, czy tez
    > panswto dla wygody obywatela?

    To juz pytanie dla filozofów. Ja nie potrafie na to odpowiedzieć.

    pzdr