    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 27 Nov 2010 00:57:19 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: oszustwo allegro - paranoja
    <4ced4d3e$0$22794$65785112@news.neostrada.pl>
    <ick2ce$l7a$1@inews.gazeta.pl>
    <4cee9372$0$27025$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@p...org>
    <4ceed04b$0$22809$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@p...org>
    <4cefd578$0$22794$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@p...org>

    On Fri, 26 Nov 2010, Wojciech Bancer wrote:

    > http://www.sjp.pl/powinno
    > http://www.sjp.pl/musi
    > Dla mnie to dwa różne znaczenia.

    Stop, stop.
    Rozpędziłeś się, i to mocno.

    NIGDY nie widziałeś dyskusji o tym, że kierowca "powinien"
    zatrzymać się na czerwonym świetle albo czegoś w tym stylu?

    MUSI się zatrzymać, jak za tym światłem jest betonowa zapora,
    a on ma za lekki pojazd, za małą prędkość i brak "innych środków"
    aby ją przebić :]

    POWINIEN się zatrzymać zawsze, i to jak NIE zrobi tego co
    "powinien", to podlega karze!
    Jakby MUSIAŁ, to kara nie miałaby sensu ;)

    Dokument jest gwarancją tylko wtedy, jak spełnia warunki
    które "powinien" spełnić. Może ich nie spełnić (dlatego nie
    ma mowy, aby MUSIAŁ je spełnić), wtedy nie będzie gwarancją,
    choćby na górze strony był wielki tytuł "gwarancja"

    Potoczne rozumienie "musi", sprowadzające się do rozumienia
    "musi aby było zgodnie z prawem" (co jest określeniem warunkowym!)
    prawnie zapisywane jest właśnie jako "powinien"!

    Posprawdzaj sobie w różnych przepisach.

    > Tak, wiem interpretacje Cię nie interesują.

    Ale mnie i owszem, IMVHO przyjąłeś błędną ;)

    [...]
    > Raczej po prostu forsujesz swój punkt widzenia i tyle.

    Żeby nie było - odniosłem się tylko i wyłącznie do jednego aspektu
    jednego z tematów Twojego postu.
    Wyrażone tym zastrzeżenie nijak nie odnosi się do reszty :D

    pzdr, Gotfryd