    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: oskarzyciel posilkowy - dodawanie oskarzonych i paragrafow
    Date: Fri, 20 Jul 2007 20:04:30 +0200

    wiadomości news:1amum4-rps.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > Ave!
    >
    > Prokurator skierował akt oskarżenia tylko przeciwko jednemu ze
    > współsprawców i z tylko jednego paragrafu, choć IMHO dało by się zrobić
    > więcej.
    >
    > Jak wygląda możliwość, hmmm, uzupełnienia aktu oskarżenia o resztę
    > sprawców i inne paragrafy przez oskarżyciela posiłkowego? (teoria i
    > praktyka ;) )
    >
    > Aktualny etap: papiery dopiero dotarły z prokuratury do sądu.
    > Oskarżyciel posiłkowy (ja ;) ) już się zgłosił.

    witam!

    sprawę ewentualnego zwrotu do prokuratora sprawy jeszcze przed rozprawę ale
    po sporządzeniu aktu oskarżenia reguluje art.339 paragraf 3 pkt 4 kpk;
    przepis ten mówi że przesłanką zwrotu jest istnienie istotnych braków
    postępowania przygotowawczego; takimi brakami nie są, m. in.:
    1) błędną kwalifikacja prawna czynu w akcie oskarżenia (postanowienie SN z
    24.06.1978r., Z 14/78; postan. SN z 12.03.1979r., Z 5/79; wyrok SN z
    11.06.1979r. I KR 125/79); wadliwy opis czynu (uchwała SN z 10.10.1991r., II
    KZ 15/88), czy też inne wady redakcyjne (post. SN z 26.02.1988r., II KZ
    15/88);
    2) nieobjęcie przez akt oskarżenia czynów osób niepociągniętych do
    odpowiedzialności karnej (tzw. podmiotowe rozszerzenie oskarżenia) -
    przewidywał to Kodeks postępowania karnego z 1969r. - obecny tego nie
    przewiduje;
    w literaturze są różne poglądy na ten temat - powyższy prezentuje Hofmański
    w swoim komentarzu beckowskim; jednakże wskazuje dodatkowo, że niektórzy
    autorzy optują za szerszym rozumieniem znaczenia istotnych braków
    postępowania przygotowawczego i obejmują nimi także możliwość rozszerzenia
    oskarżenia o czyny osób niepociągniętych do odpowiedzialności karnej w akcie
    oskarżenia - tak np. K. Marszał; musiałbyś do niego sięgnąć i zaryzykować
    złożenie stosownego wniosku w tej sprawie w oparciu o wskazany wyżej przepis
    w zw. z art.345kpk, oczywiście bezwzględnie przez rozprawą;

    w 2000r. Sąd Apelacyjny w Krakowie wydał postanowienie w analizowanym tu
    problemie (post. z dnia 24.02.2000r., II AKz 311/99) ale nie mogę do niego
    dotrzeć a nie mam dostępu do jakiejkolwiek bazy orzeczeń sądów apelacyjnych,
    np. w Lexie; jedynie jutro mogę ci to sprawdzić, co tam szczególnego
    napisali w Krakowie

    tak czy inaczej warto taki wniosek złożyć przed rozprawą, bo w przeciwnym
    wypadku pozostaje ci ściganie od nowych tych osób nieobjętych aktem
    oskarżenia, tj. zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa;

    pzdr
    krzysiek