  • 1. Data: 2006-03-06 10:33:44
    Temat: opłata dla gminy wynikająca ze wzrostu wartości nieruchomości
    Od: "hirondelle" <h...@g...pl>

    Dostałam własnie pismo z urzędu o "wszczęciu postępowania adm.w sprawie
    ustalenia jednorazowej opłaty wynikającej ze wzrostu wartości nieruchomości
    spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego".
    Z grubsza wiem o co w tym wszystkim chodzi (wzrosła wartość gruntu bo
    przekwalifikowano rolny na budowlano-usługowy), mam tylko dwa pytania:
    Nieruchomość o której mowa została przeze mnie zbyta w formie darowizny,
    czyli nie osiągnełam w związku z tym wzrostem wartości żadnego zysku. Czy
    mimo to zostanie mi naliczona opłata?
    I druga sprawa: jeśli tak, to jakie przepisy określają wysokość tej opłaty i
    czy można to jakoś oprotestować?

  • 2. Data: 2006-03-06 15:12:43
    Od: "Marta" <m...@v...pl>

    Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 36 ust.
    4)
    "Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość
    nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę
    nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową
    opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu
    wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość
    opłaty nie może być wyższa niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości".

    Zatem ustawa wprowadza obowiązek uiszczenia opłaty w przypadku każdej formy
    zbycia nieruchomości i nie uzależnia wymierzenia opłaty od uzyskania przez
    zbywcę jakiegokolwiek zysku w związku z jej zbyciem.

    Opłatę taką wymierza w drodze decyzji wójt, burmistrz, prezydent miasta.
    Natomiast rada gminy w drodze uchwały określa wysokość stawki, przy czym nie
    może być to więcej niż ustawowe 30% wzrostu wartości nieruchomości.

    Opłatę taką nalicza się w okresie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy
    albo jego zmiana stały się obowiązujące.
    Wydaje mi się, że jedymym sposobem na uniknięcie takiej opłaty byłoby
    powództwo o stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu
    miejscowego.

    --
    Marta
    -------------

  • 3. Data: 2006-03-06 17:16:26
    Od: "hirondelle" <h...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marta <m...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > Wydaje mi się, że jedymym sposobem na uniknięcie takiej opłaty byłoby
    > powództwo o stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu

    Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, pozdrawiam:)

  • 4. Data: 2006-03-06 17:21:21
    Temat: jeszcze coś...
    Od: "hirondelle" <h...@N...gazeta.pl>

    Własnie coś ciekawego zauważyłam i nasuneły mi się wątpliwości.
    W ustawie napisano tak:
    " wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową
    To by znaczyło, że w planie zagospodarowania w momencie jego uchwalania musi
    być określona procentowa wysokość tej opłaty. Czy to może znaczyć, że jeśli
    w momencie uchwalania planu zaniedbano tej formalności, to teraz nie można
    nałozyć opłaty?

  • 5. Data: 2006-03-06 18:00:17
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Wydaje mi się, że jedymym sposobem na uniknięcie takiej opłaty byłoby
    > powództwo o stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu
    > miejscowego.

    To jest praktycznie niemożliwe.

  • 6. Data: 2006-03-06 18:01:12
    Temat: Re: jeszcze coś...
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeśli
    > w momencie uchwalania planu zaniedbano tej formalności, to teraz nie można

    Najpierw sprawdź czy jest to wpisane w planie. Plany sa udostepniane do
    wglądu w urzędzie gminy/dzielnicy.