    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odstapienie dziela (prawo autorskie)
    Date: Thu, 22 Jan 2009 00:13:19 +0100

    On Wed, 21 Jan 2009, lbz wrote:

    > Ja sie spotkalem z udzieleniem licencji wylacznej badz nie, albo tez z
    > okreslieniem przeniesienie praw autorskich (czyli de facto licencja
    > wylaczna)

    wKF: nie.
    Dla potrzeb ustawy P.A. określenie "licencja" oznacza wyłącznie prawo
    do *użytkowania*.
    Może oznaczać użytkowanie publiczne.
    Ale nie może (z powodu wyżej) oznaczać prawa do dalszego
    udzielania praw.
    Dlatego "licencja" *nie* jest tożsama z "przeniesieniem praw
    autorskich".
    Zastrzegam że ta nomenklatura mi się nie bardzo podoba (bo to
    co stanowi przedmiot licencji *jest* prawem majątkowym, a jednocześnie
    samo słowo zdarzało się uprzednio stosować w szerszym zakresie!) ale
    cóż poradzić. Dura lex....

    > ale nigdy z okresleniem "odstapienie dziela". Co to jest?

    IMHO niefortunne określenie, z którego nie wynika czy celem zapisu
    było przekazanie *egzemplarza* (w postaci zapisanej na czymś
    treści) czy też przekazanie *praw* (do publikacji, co jawnie
    wynika z dalszej treści).
    Ale:
    - "odstąpienie" można rozumieć jako "bezzwrotne przekazanie"
    - jednocześnie dla prawa jest późniejszy jasny zapis
    - czyli musi (być tak że) "odstąpienie" dotyczy egzemplarza z treścią,
    który to (egzemplarz) przekazuje i nie będzie żądać zwrotu.

    To mocne naciągnięcie treści do sensu :) ale inaczej się IMVHO nie da.

    > Poszukalem w necie i takie okreslenie niezbyt wystepuje

    Nic dziwnego :)
    Jednak IMVHO art.65 Kodeksu Cywilnego pozwala na wniosek jak wyżej
    (że dał "egzemplarz z treścią", a prawo też - ale prawo wymienił
    osobno, więc widać te słowa nie dotyczą prawa).

    pzdr, Gotfryd