  • Data: 2003-09-11 20:48:12
    Temat: Re: odsetki raz jeszcze
    Od: "lablador" <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    > bo mam jeszcze dwa problemy;
    > 1. jak naliczać odsetki do zapłaconej po terminie faktury jeśli była do
    niej
    > korekta? (korekta dotyczya ilości towarów, więc automatycznie zmiejszała
    > kwotę główną); czy odliczyć od kwoty głównej, "w dniu terminu płatności
    > faktury" czy może odliczyć w dniu wystawienia korekty. znaczenie ma to
    duże
    > gdzyż mam taką sytuację, że do jednej faktury jest wiele korekt i sama
    > faktura jest spłacana "ratami" (oczywiście ne uzgodnionymi), wiec ważne
> [...]

    Korekta zmniejsza (zwieksza) wartosc zobowiazania od daty jego
    powstania.Odsetki obliczasz od kwoty pomniejszonej o sume korekt juz od
    samej daty wymagalnosci faktury.

    > 2. czy obowiązkowa jest "nota odstekowa", czy inaczej pismo do dłużnika
    > ponaglające czy coś takiego, zanim się wniesie sprawę do sądu??

    Odsetki sa roszczeniem ubocznym i jesli wzywalas do zaplaty kwoty glownej
    nie jest potrzebne ani wezwanie , ani nota. Natomiast jesli nie wzywalas do
    zaplaty pretensji glownej to przed wniesieniem sprawy musisz wezwac do
    zaplaty odsetek.To wymog postepowania gospodarczego i brak wezwania jest
    brakiem formalnym do ktorego usuniecia sad wezwie pod rygorem zwrotu pozwu.

    Dan