    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odrzucenie spadku kiedy nie ma aktu zgonu i tak dalej
    Date: Thu, 28 Jul 2011 15:29:57 -0500

    On 7/28/2011 3:25 PM, Robert Tomasik wrote:

    > No. Nie można odrzucić spadku po żywym człowieku :-) bowiem art. 1015 kc
    > mówi, że mamy 6 miesięcy OD momentu, gdy dowiedzieliśmy się o tytule
    > powołania. Coś mi się tłucze po głowie, ze wcześniejsze oswiadczenie
    > jest po prostu nieważne.

    oswiadczenie jest niewazne co wcale nie zabrania złożenia takowego.

    > To zresztą wzbudziło u mnie jeszcze jedna wątpliwość i poczytałem ustawy
    > zamaist pisać z głowy. Toczymy tu spór (ja również), czy list jest
    > wiarygodnym dowodem śmierci. A przecież ustawa wyznacza początek biegu
    > terminu na odrzucenie spadku nie z jego śmiercią, tylko powołaniem do
    > spadku.

    a powołanym do spadku jest się z chwilą śmierci.
    pare paragrfow wczesniej.

    dopiero ponizej jest wyjatek, ze oswiadczenie mozna zlozyc pozniej jak
    sie uprawdopodobni, ze sie o smierci nie wiedziało.

    > Nie wiemy, gdzie facet zmarł i nie wiadomo, jakie tam obowiązuje
    > w tej materii prawo. Może dziedziczy po nim miejscowy "książę" i w ogóle
    > ten termin nigdy nie zacznie biec dla polskich "spadkobierców", bo
    > polscy spadkobiercy nie dziedziczą po nim?

    a co to ma do rzeczy.
    mowimy o polskim prawie i ewentualnym zabezpieczeniu sie przed długami w
    polsce tudziez opartymi na prawie polskim.

    to co sie dzieje gdzie tam za oceanem to oddzielna sprawa równiez warta
    pochodzenia za nia.
    Natomiast ktokowiek chcialby egzekwowac długi w Polsce i tak bedzie sie
    musiał przetoczyć przez polski sąd a ten sprawe uzna zna zamknieta bo
    spadek został odrzucony.

    > Różne dziwne unormowania
    > prawne bywają na świecie. Zgodnie z art. 34 Ustawy z dnia 12 listopada
    > 1965 r. Prawo prywatne międzynarodowe "W sprawach spadkowych właściwe
    > jest prawo ojczyste spadkodawcy z chwili jego śmierci." A to, które
    > prawo jest "ojczyste", to normuje art. 2 tej ustawy. Moze bedzie to
    > polskie, a może nie.

    ale nie bedzie miało zastosowanie w polsce, tudziez bedzie musiało
    zostac przełożone zgodnie z polskim prawem

    > Tak więc po blizszym przyjrzeniu się problemowi - do czego mnie zmusiła
    > ta przedłużająca konwersacja - doszedłem do wniosku, że dokąd nie
    > dowiemy się gdzie ten człowiek zmarł i jakie tam obowiazuje prawo, czy
    > ma on obywatelstwo tamtego kraju i z jakim krajem był najblizej
    > związany, to w ogóle nie ma sensu dalsza dyskusja. My tu analizujemy
    > sytuacje w Polsce, podczas gdy zastosowanie mogą mieć zupełnie inne
    > przepisy.

    błedne wnioski ogólnie. wieczorem wyraźnie źle ci sie mysli

    > By zastosowanie miała polska ustawa, to trzebaby w Polsce przeprowadzić
    > procedurę uznania za zmarłego. Wówczas w mojej ocenie w ciągu 6 miesięcy
    > od uprawomocnieniu sie postanowienia (czy uzyskaniu o tym informacji)
    > spadkobiercy mieliby czas na złożenie oświadczeń o sposobie przyjęcia
    > spadku. Najbezpieczniej, by jeden z nich przyjął z dobrodziejstwem
    > inwentarza i to w zasadzie kończy sprawę.

    uznanie za zmarłego ma sie nijak o powzieciu informacji o smierci i
    terminie składania oswiadczen.
    Szczegolnie wtedy jak z zagranicy przyjda inne dokumenty i sprawie
    uznania za zmarlego ukreci sie łeb.