    From: "Zbigniew Lewandowski" <z...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odpowiedzialnosc za dlugi zmarlego?
    Date: Thu, 21 Mar 2002 12:36:21 +0100

    Witam!
    > Przypadek z zycia wziety:
    > Po smierci pana X (zameldowanego pod tym samym adresem co matka), po kilku
    > miesiacach doszedl list od firny sciagajacej dlugi, adresowany do zmarlego
    > wezwaniem do zaplaty sumy za abonamenty Cyfry+. List zawieral ponadto
    > pouczenie, iz w przeciwnym razie wystapia na droge sadowa...
    > Moje pytania:
    > - Czy firma sciagajaca dlugi (w tym przypadku obslugujaca Cyfre+) ma
    > obowiazek sprawdzic czy osoba nieplacaca przypadkiem nie zmarla?
    > - Czy rodzina (matka zameldowana pod tym samym adresem) ma obowiazek
> [...]

    Nie jestem prawnikiem i nie mam dużego doświadczenia w opisywanej sprawie,
    ale w moim mniemaniu mamy doczynienia z
    prawem spadkowym.
    Długi są także składnikiem ewentualnego spadku.

    Więc zapłacić będzie trzeba bezspornie.

    Inną stroną medalu jest to, iż mogą ciążyć także inne
    zobowiązania, o których jeszcze nie wiemy, a sprytne
    instytucje (najczęściej finansowe) nie odezwą się przez
    okres conajmniej 6 miesięcy.
    Wynika to z metody przyjęcia spadku - w ciągu sześciu miesiący od śmierci
    spadkodawcy, spadkobiorcy mogą zgłościć
    przyjęcie spadku (chyba tak to się nazywa) "z dobrobytem
    inwentarza" - co w istocie znaczy, że za wszystkie zobowiązania odpowiadamy
    tylko do wysokości powziętego spadku.
    Jeżeli przez 6 miesięcy nie złożymy takiego oświadczenia przejmyjemy spadek
    i za ewentualne długi odpowiadamy całym swoim majatkiem bez względu na
    wysokość spadku.

    Pozdrowienia
    Zbigniew Lewandowski