  • Date: Tue, 29 Aug 2006 16:41:45 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odpis świdectwa maturalnego

    W dniu 8/29/2006 1:40 PM, KR wrote :
    > Czy szkoła ma prawo odmówic wydania odpisu? Załatwiam taką sprawę dla córki
    > znajomych przebywającyh za granicą, sprawa jest pilna a pani w sekretaricie
    > twierdzi że istnieje przepis który zabrania wydania odpisu jesli nie
    > zgłosiło się wcześniej zaginięcia oryginału. Jaki to przepis nie potrafi
    > jednak powiedzieć. Naprawdę istnieje taki przepis?

    § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 14 marca 2005 r.

    w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i
    innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania
    duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do
    obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych
    czynności

    § 11
    1. W przypadku utraty oryginału świadectwa, dyplomu lub zaświadczenia
    uczeń lub absolwent może wystąpić odpowiednio do szkoły lub komisji
    okręgowej, która wydała ten dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie
    duplikatu świadectwa, dyplomu lub zaświadczenia.
    [...]
    4. Duplikat świadectwa dojrzałości wystawia się łącznie z duplikatem
    odpisu świadectwa dojrzałości.
    [...]
    8. Duplikat ma moc oryginału i może być wystawiony ponownie.
    [...]
    9. W przypadku likwidacji lub przekształcenia szkoły duplikat świadectwa
    lub dyplomu wydaje organ, o którym mowa w art. 59 ust. 3 i 4 lub art. 84
    ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej
    "ustawą".

    Tak więc jak widzimy aby uzyskać duplikat świadectwa dojrzałości należy
    najpierw utracić oryginał. Jednakże, brak jest znanego mi przepisu,
    który by uzasadniał zgłaszanie utraty matury w jakiś szczególny sposób
    (w przeciwieństwie do dowodu osobistego). A zatem, szkoła ma obowiązek
    wystawić duplikat, po przyjęciu ustnego oświadczenia o utracie oryginału.
    Pozdrawiam,

    --
    Przemysław Płaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed