  • 51. Data: 2010-11-18 11:23:27
    Temat: Re: obowiazek doreczenia faktury
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 18/11/2010 10:11, Liwiusz wrote:
    > Musisz zatem ująć w cenniku opłatę stałą związaną pokrywającą koszt
    > wysłania faktury. Poza tym nie musisz wysyłać poleconych.

    Za ostatnie trzy lata nie wysłałem papierowej faktury, wszyscy uznali,
    że w moim przypadku działa czeskie prawo, tylko jedna firma utrzymuje,
    że mnie obowiązuje polskie prawo.

    Jak nie wyślę listu poleconego, to oni zawsze mogą twierdzić, że nic nie
    otrzymali. I może będą mieli rację, bo przed 2008 r. na 10 faktur różnym
    firmom 4 na poczcie zginęły. Tak samo kartki przesyłane albo do Polski,
    albo z Polski, albo w ramach Polski ginęły i giną. W tym roku
    przesyłałem kilka kartek z podróży rowerowej na Mazurach - z czterech
    kartek w ramach Polski jedna nie dotarła, do Czech dotarły wszystkie trzy.

    Ludek

  • 52. Data: 2010-11-18 12:35:57
    Od: JaMyszka <f...@g...com>

    On 17 Lis, 11:29, Ludek Vasta wrote:
    > Chodzi o to, e jedna polska firma si upiera, e musz przes a faktur
    > papierow poczt i koniecznie z podpisem,

    Uff... Specjalnie dla Ciebie, bliżej rozpoznałam problem :)
    (no, od paru lat nie jestem na bieżąco;p)
    Otóż:
    1. Ponieważ mówisz o fakturze, a nie o rachunku, to domniemywam, że
    jesteś vatowcem.

    2. Dz.U. 2005 nr 133 poz. 1119
    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie
    wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także
    przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi
    kontroli skarbowej tych faktur
    "$3. 1. Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie
    elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez
    odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją".
    $ 4. Faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie
    elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i
    integralność ich treści będą zagwarantowane:
    1) bezpiecznym podpisem elektronicznym...
    2) poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI)..."
    1119

    3. Faktura przesłana w pdf i następnie wydrukowana przez odbiorcę, nie
    jest fakturą vat. Bo nie spełnia warunków, które wymieniłam w p-cie 2.

    > chocia w prawie czeskim
    > (jestem obywatelem czeskim z DG w Czechach) ani unijnym takiego
    > obowi zku nie ma. Ja wysy am zwyk e faktury VAT w formie PDF mailem (to
    > nie jest faktura elektroniczna, tylko zwyk a przes ana mailem.

    Ongiś już Ci mówiłam, że podziwiam Twój naród :)

    > http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7913671,Przelomo
    wy_wyrok_NSA__Fak...
    > http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/7265,faktura
    _nie_musi_zawiera...

    Widzisz, dość długo mi wpajano, że nasze prawo stanowią ustawy i
    rozporządzenia, a nie gazety czy wyroki.

    > Poza tym na portale podatkowo-ksi gowym widnieje "Dyrektywa 2006/112/WE
    > RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wsp lnego systemu podatku od
    > warto ci dodanej", gdzie w sekcji 4 "Dane umieszczone na fakturach"
    > mo na przeczyta artyku 229: " Pa stwa cz onkowskie nie wymagaj
    > podpisywania faktur." Zob.http://www.gofin.pl/5,274,77467,84.html

    Wg naszych ustawodawców to nasze przepisy spełniają wymogi tej
    dyrektywy.
    A że diabeł tkwi w szczegółach? No, cóż - do tego trzeba mieć wiedzę,
    by nie utrudniać życia.

    > To wszystko tej firmie poda em, zreszt rok temu ta sama firma mi
    > zap aci a trzy razy za faktury wys ane w PDFie mailem, a teraz nagle nie
    > chc , a nie uprzedzili mnie o tej zmianie w ich podej ciu do faktur PDF
    > przed zleceniem t umaczenia.

    Może w tym czasie mieli kontrolę z US?
    Poza tym ww przeze mnie rozporządzenie daje możliwość cofnięcia
    akceptacji e-faktury przez odbiorcę faktury.

    > Koszt wys ania listu poleconego z Czech do Polski jest spory i stanowi
    > znacz c cz warto ci zlecenia, moje ceny za t umaczenie takich
    > koszt w nie uwzgl dniaj .

    Kiedyś funkcjonowała w naszej poczcie przesyłka listowa, gdzie w
    miejscu znaczka pocztowego pisało się adnotację "opłatę uiści
    odbiorca". To działało lepiej niż przesyłka polecona - bo listonosz
    dostarczał do drzwi pobierając podwójną opłatę. Jeśli i u Was to
    działa (a u nas w dalszym ciągu), to napisz tę adnotację w dwóch
    językach, a na dole w lewym dolnym rogu "faktura nr..".
    No i będziesz musiał na przyszłość uwzględniać koszt porto pocztowego
    w umowie.

    PS
    Ponieważ ten wątek szeroko porusza problem faktur VAT, to pozwolę
    sobie na dodanie jeszcze paru linków:
    1. http://www.infakt.pl/faktura "Faktura jest ważna, gdy zawiera:"
    2.http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/
    korzystny;wyrok;w;sprawie;e-faktur,107,0,269675.html "Korzystny wyrok
    w sprawie e-faktur"

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 53. Data: 2010-11-18 13:12:46
    Od: "Andrzej" <a...@o...pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w

    > Termin płatności nie jest pozycją faktury w myśl rozporządzenia dot.
    > wystawiania faktur.

    Opierając się na takim założeniu, po co więc w ogóle zmieniać termin
    płatności na fakturze, jeśli wystarczy umówić się z odbiorcą (nawet
    pisemnie), że może on zapłacić po terminie dłuższym, niż wymieniony na
    fakturze? Albo w ogóle tej daty na fakturze nie podawać.

    > Pytanie - czy jeżeli na mojej fakturze mam "płatność przelewem, 7 dni",
    > ale klient przyjdzie i przy odbiorze faktury zapłaci gotówką, popełniam
    > przestępstwo, skreślając tę informację i dopisując "zapłacono gotówką"
    > data, podpis?

    A ma to jakiś sens?
    Klient dostaje KP z kasy, więc to stanowi dowód dokonanej zapłaty.

    > A umieszczając na obcej fakturze sposób zadekretowania? Informacje dla
    > innego działu (np. na czyje zlecenie dokonano zakupu)? Datę wpływu? Nr
    > KP/KW?

    W takim wypadku niczego nie skreślasz i niczego nie poprawiasz, tylko
    dopisujesz, a to jest różnica.

    > Mam całe segregatory pełne wykroczeń skarbowych... Chyba się
    > profilaktycznie zastrzelę...

    Wybór należy do Ciebie ;-)
    A argument, że Ty coś masz w swoich segregatorach naprawdę nie jest jakoś
    szczególnie przekonujący :)
    Zwłaszcza, że odkąd śledzę tę grupę, zauważyłem, że kilka razy zostałaś
    "przyłapana" na paru błędach.

    Podsumowując - prześledziłem google pod kątem skreśleń i poprawek na
    fakturach własnych czy obcych i nie spotkałem się z żadną interpretacją czy
    informacją, że jest to dozwolone.

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 54. Data: 2010-11-18 13:18:09
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 18.11.2010 11:19, Andrzej pisze:
    > Ale jak s?dz? pisz?c

    Ustaw sobie proszę poprawnie kodowanie polskich znaków:
    http://www.grzegorz.net/oe/config.php
    bo niestety teraz śmiecisz.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 55. Data: 2010-11-18 13:27:17
    Od: "Andrzej" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał

    > Nie rozumiem. Czy sformułowanie "informacja, która nie jest integralną
    > częścią faktury" jest aż tak trudne do zrozumienia?

    Czy spotkałaś się gdzieś z interpretacją, że nie wolno dokonywać skreśleń i
    poprawek na fakturach z wyjątkiem skreśleń i poprawek informacji, które nie
    są integralną częścią faktury? Bo ja nie.
    Ponadto jeśli tę informację zamieściłaś, to stała się już ona integralna. W
    przeciwnym razie nie zamieszczałabyś jej. Katalog informacji jakie należy
    umieścić na fakturze jest otwarty, o czym świadczy sformułowanie z artykułu
    ustawy "w szczególności". Zatem jeśli już tę informacją zamieściłaś, to nie
    wolno Ci jej skreślać, a jedynie wystawić korektę. Ale oczywiście wybór
    należy do Ciebie.

    > Jaki prawo?

    Konkretnie ustawa o sposobach walki z komarami :)

    > Nie wiem jak Ty, ale ja nigdy nikomu niczego tu nie radzę.
    > Wyrażam swoje zdanie w danej kwestii.

    "Wystarczy ręcznie skreślić termin płatności, zaparafować i wpisać "14 dni
    od doręczenia".
    Nie trzeba całej ręcznie wypisywać"

    To nie Twoje słowa? Oczywiście możemy się teraz zacząć sprzeczać o
    semantykę, ale chyba doskonale wiesz, o czym piszę.

    > Swoją drogą - nie zauważyłam, żebyś unosił się moralnie w dyskusji na
    > temat tego, jak nakłamać policjantom, żeby nie dostać mandatu.

    A jest jakiś obowiązek unoszenia się we wszystkich dyskusjach?
    Ba! Czy jest obowiązek czytania wszystkiego jak leci? :)

    > Dyskusja polega m.in. na prezentowaniu różnych poglądów

    Czasem tak, a czasem nie, bo ktoś pyta o konkret.
    Trudno przecież dyskutować i przedstawiać własne poglądy na temat tego, czy
    np. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytyłu faktury za telefon
    przypada w miesiącu otrzymania faktury czy może w miesiącu, w którym
    przypada termin zapłaty. Ale to już na marginesie.

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 56. Data: 2010-11-18 13:29:02
    Od: "Andrzej" <a...@o...pl>

    > Tak, tak.... :D

    No to drukuj i poprawiaj ręcznie :)

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 57. Data: 2010-11-18 13:34:56
    Od: "Andrzej" <a...@o...pl>

    "Przemysław Adam Śmiejek" <n...@s...pl> napisał

    > Ustaw sobie proszę poprawnie kodowanie polskich znaków:
    > http://www.grzegorz.net/oe/config.php
    > bo niestety teraz śmiecisz.

    Sorki, coś mi się faktycznie kaszani.
    Ale podana stronka nie działa.

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 58. Data: 2010-11-18 13:52:34
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-18 13:35, JaMyszka wrote:
    > Uff... Specjalnie dla Ciebie, bliżej rozpoznałam problem :)
    > (no, od paru lat nie jestem na bieżąco;p)

    No przecież on prowadzi DG w *Czechach*, tak więc to co wymyślił sobie
    *polski* minister na temat faktur niespecjalnie go interesuje.

    Piotrek

  • 59. Data: 2010-11-18 13:53:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 18 Nov 2010 14:34:56 +0100, Andrzej napisał(a):

    > Sorki, coś mi się faktycznie kaszani. Ale podana stronka nie działa.

    Działa :)
    Najlepiej zainstaluj sobie porządny czytnik grup.

    --
    :-) Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 60. Data: 2010-11-18 14:14:57
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 18.11.2010 14:29, Andrzej pisze:
    > U?ytkownik "Przemys?aw Adam ?miejek" <n...@s...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > No to drukuj i poprawiaj r?cznie :)

    I ponoś koszty wysyłki? To już lepiej mi ręcznie generować fakturę poza
    MKRP.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek