  • 1. Data: 2010-11-17 09:20:00
    Temat: obowiazek doreczenia faktury
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Gdzieś mi się obiło o uszy, że firma ma obowiązek wystawić fakturę, ale
    już nie ma obowiązku tej faktury doręczyć klientowi. Nie wiem, czy
    czegoś nie przekręciłem. Czy mógłby mi ktoś podać odsyłacz do
    konkretnych przepisów i/lub wyjaśnić, w jakich sytuacjach coś takiego
    może mieć miejsce?

    Ludek

  • 2. Data: 2010-11-17 09:26:20
    Temat: Re: obowiazek doreczenia faktury
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-17 10:20, Ludek Vasta pisze:
> [...]
    > czegoś nie przekręciłem. Czy mógłby mi ktoś podać odsyłacz do
    > konkretnych przepisów i/lub wyjaśnić, w jakich sytuacjach coś takiego

    Brak przepisu nakazującego dostarczenie faktury. Wyjątkiem są
    telekomy, które mają obowiązek dostarczyć ten dokument na podstawie
    prawa telekomunikacyjnego.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-11-17 09:27:37
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Ludek Vasta pisze:
> [...]
    > czegoś nie przekręciłem. Czy mógłby mi ktoś podać odsyłacz do
    > konkretnych przepisów i/lub wyjaśnić, w jakich sytuacjach coś takiego

    Dużo zależy od firmy, oraz usługi... Firmy telekomunikacyjne np mają
    ustawowy obowiązek dostarczenia faktury...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 4. Data: 2010-11-17 10:00:11
    Od: JaMyszka <f...@g...com>

    On 17 Lis, 10:26, Liwiusz wrote:
    > [...]
    >    Brak przepisu nakazuj cego dostarczenie faktury. (...)

    Hmm... Czyli jeśli jest umowa między stronami, to należy wykreślić
    punkt o terminie płatności? Bo w tym przypadku strona "biorąca" jest
    zainteresowana posiadaniem faktury i na swój koszt wysyła po nią
    kuriera? A nie działa tu tzw. dobry zwyczaj handlowy? Przecież do
    księgowania kosztów i dochodów podstawą jest faktura a nie umowa i
    obie strony to wiedzą.

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 5. Data: 2010-11-17 10:08:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-17 11:00, JaMyszka pisze:

> [...]
    > kuriera? A nie działa tu tzw. dobry zwyczaj handlowy? Przecież do
    > księgowania kosztów i dochodów podstawą jest faktura a nie umowa i

    Dobry zwyczaj handlowy działa i dlatego większość faktur masz
    dostarczone pod nos.

    Podstawą księgowania może i jest faktura, ale nie podstawą zapłaty,
    która istnieje pomimo braku faktury i wynika bezpośrednio z zawartej umowy.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2010-11-17 10:29:21
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 17/11/2010 11:00, JaMyszka wrote:
    > kuriera? A nie działa tu tzw. dobry zwyczaj handlowy? Przecież do
    > księgowania kosztów i dochodów podstawą jest faktura a nie umowa i
    > obie strony to wiedzą.

    Chodzi o to, że jedna polska firma się upiera, że muszę przesłać fakturę
    papierową pocztą i koniecznie z podpisem, chociaż w prawie czeskim
    (jestem obywatelem czeskim z DG w Czechach) ani unijnym takiego
    obowiązku nie ma. Ja wysyłam zwykłe faktury VAT w formie PDF mailem (to
    nie jest faktura elektroniczna, tylko zwykła przesłana mailem.

    http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,7913671,Przelomo
    wy_wyrok_NSA__Faktury_mozna_wysylac_mailem.html

    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/7265,faktura
    _nie_musi_zawierac_podpisu_i_pieczatki.html

    Poza tym na portale podatkowo-księgowym widnieje "Dyrektywa 2006/112/WE
    RADY z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od
    wartości dodanej", gdzie w sekcji 4 "Dane umieszczone na fakturach"
    można przeczytać artykuł 229: " Państwa członkowskie nie wymagają
    podpisywania faktur." Zob. http://www.gofin.pl/5,274,77467,84.html

    To wszystko tej firmie podałem, zresztą rok temu ta sama firma mi
    zapłaciła trzy razy za faktury wysłane w PDFie mailem, a teraz nagle nie
    chcą, a nie uprzedzili mnie o tej zmianie w ich podejściu do faktur PDF
    przed zleceniem tłumaczenia.

    Koszt wysłania listu poleconego z Czech do Polski jest spory i stanowi
    znaczącą część wartości zlecenia, moje ceny za tłumaczenie takich
    kosztów nie uwzględniają.

    Ludek

  • 7. Data: 2010-11-17 10:30:31
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 17/11/2010 10:26, Liwiusz wrote:
    > Brak przepisu nakazującego dostarczenie faktury. Wyjątkiem są telekomy,
    > które mają obowiązek dostarczyć ten dokument na podstawie prawa
    > telekomunikacyjnego.

    Dziękuję za odpowiedź. Nie jestem telekomem, tylko tłumaczem.

    Ludek

  • 8. Data: 2010-11-17 10:47:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-17 11:29, Ludek Vasta pisze:

    > Chodzi o to, że jedna polska firma się upiera, że muszę przesłać fakturę
    > papierową pocztą i koniecznie z podpisem, chociaż w prawie czeskim

    Obowiązku wysłania faktury nie ma, ale jeśli firma prosi, to bym
    wysłał. Podpis też nie jest konieczny, ale skoro klient chce, to bym się
    podpisał.

    Zrobisz jak zechcesz.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2010-11-17 10:56:02
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 17/11/2010 11:47, Liwiusz wrote:

    > Obowiązku wysłania faktury nie ma, ale jeśli firma prosi, to bym wysłał.
    > Podpis też nie jest konieczny, ale skoro klient chce, to bym się podpisał.

    Proponuję jej, że wyślę papierową, ale w takim razie że doliczę koszty
    przesyłki listu poleconego z Pragi.

    Ludek

  • 10. Data: 2010-11-17 11:14:30
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

> [...]
    > obowiązku nie ma. Ja wysyłam zwykłe faktury VAT w formie PDF mailem (to
    > nie jest faktura elektroniczna, tylko zwykła przesłana mailem.

    Jeżeli CZESKIE prawo dopuszcza taką formę, to racja jest po Twojej
    stronie. Natomiast pytanie, czy warto się kłócić.

    [...]

    > Koszt wysłania listu poleconego z Czech do Polski jest spory i stanowi
    > znaczącą część wartości zlecenia, moje ceny za tłumaczenie takich
    > kosztów nie uwzględniają.

    Spory to znaczy jaki?