    From: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: obowiazek doreczenia faktury
    Date: Thu, 18 Nov 2010 10:05:37 +0100

    On 18/11/2010 09:14, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Teraz to chyba jednak zaszalałeś :D Niemożliwe, żeby list Czechy-Polska
    > kosztował tyle, co tłumacz.

    List polecony z Czech do Polski kosztuje 53 CZK, tj. ok. 9 zł.

    > Przecież tłumaczenia to jedne z droższych usług na rynku.

    Teraz to chyba Ty zaszalałeś :). Tłumaczenie en-pl, de-pl zaczyna się od
    20-25 PLN - jest spora konkurencja. Tłumaczenie cs-pl jest trochę
    droższe (powiedzmy od 28 zł), bo tłumaczy nie jest aż tak dużo, poza tym
    jest trudniejsze, bo polski i czeski to języki niszowe, na rynku nie ma
    dużo słowników - jest jeden ogólny, jeden techniczny, jeden ekonomiczny
    (ten jednak jest jeszcze z 1988 r., więc z poprzedniego ustroju, brakuje
    nowej terminologii), branżowe słowniki w ogóle nie istnieją (oprócz
    cieniutkiego polsko-czeskiego słowniczka terminologii teologicznej).
    Cenniki biur tłumaczeń są oczywiście droższe, bo biura narzucają swoją
    marżę za pośredniczenie między klientem i tłumaczem.

    Więc jak otrzymam do tłumaczenia 1 stronę po 34 zł, a z tego 9 złotych
    mam wydać na list polecony z papierową fakturą, to na przesyłkę wydam 26
    procent zarobku (ponad 1/4). W przypadku niektórych klientów mogę
    poczekać, jak się uzbiera więcej, ale niektóre zlecenia są jednorazowe,
    np. kiedy jakaś polska firma transportowa pisze odwołanie do czeskiej
    policji (czy innego właściwego organu) w sprawie braku dokumentów o
    przestrzeganiu terminu wypoczynku przez kierowcę danej firmy. Takie
    odwołanie ma długość ok. 1 strony (raczej do 1 strony), a firma nie
    pisze takiego odwołania co 2 tygodnie.

    Ludek