    From: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: no tojuż wiemy, że mordowanie ludności cywilnej jestcacy
    Date: Wed, 01 Jun 2011 14:10:09 +0200

    W dniu 01.06.2011 13:59, Piotrek pisze:
    > No to Was trochę nie rozumiem. Wszak pojechali tam ludzie, a ludzie od maszyn
    > różnią się m.in. zdolnością myślenia, oceny sytuacji i umiejętnością
    > posiadania własnego zdania, w tym odmówienia wykonania absurdalnego rozkazu.

    Idealny (z punktu widzenia mocodawców) żołnierz nie może mieć własnego
    zdania, moralności, sumienia ani zdolności do samodzielnego myślenia. Ma
    optymalnie wykonywać otrzymywane rozkazy.

    To tylko w filmach SF dzielny kapitan wysuniętej placówki ogłosi secesję
    w proteście przeciw celowemu bombardowaniu cywili a prezydent, który
    taki rozkazy wydał, zginie marnie.

    > Jeśli te założenia są błędne, zacznijmy wysyłać na wojny zdalnie sterowane
    > roboty-też będą bezmyślnymi kukłami, ale przynajmniej ofiar w ludziach będzie

    Ludzie są póki co tańsi w produkcji.

    > trochę mniej. Argumentem ma być to, że Amerykanie tak robią? No to sobie
    > znaleźliśmy idola :) Dziwne-za to, za co Niemcy 70 lat temu byli potępiani,
    > Amerykanie są dziś wychwalani. Amerykanie zresztą też znają granice-więzień
    > CIA nie lokowali u siebie, bo wiedzieli, że umieszczenie na obszarze ich
    > państwa takiego tworu będzie niezgodne z ich prawem, woleli wybrać miejsca
    > takie jak Guantanamo i Kiejkuty.

    Kali ukraść krowy - dobry uczynek!

    Nie wiedziałeś o tym?

    Swoją drogą ostro wkurzył mnie ten, którego mordy wszyscy mieli nadzieję
    już nie oglądać (pamiętacie te życzenia noworoczne? ;-> ) twierdząc, że
    amerykański wywiad może działać z łamaniem wszelkich praw na terenie
    Polski. Zupełnie jak dawniej szalało tu KGB i inne specsłużby
    poprzedniego "seniora" Polski - jego poprzedni mocodawcy.

    > Mięso armatnie swoją drogą (chociaż tu wina też jest ewidentna), ale dlaczego
    > dowódca, który przecież wydawał rozkaz, a nie go wykonywał, też został uznany
    > za niewinnego? Kilkadziesiąt lat temu za zbrodnie wojenne i łamanie
    > międzynarodowych konwencji przywódcy III Rzeszy byli skazywani w Norymberdze
    > na dożywocie i kary śmierci, a tu-pyk i po sprawie. Skala może trochę inna,

    Ale III Rzesza przegrała wojnę.

    Póki USA i ich przydupasy wojny porządnie nie przegrają - będą bezkarni.

    Co do tej konkretnej sprawy - ciężko mi mówić o odpowiedzialności samych
    żołnierzy, ponieważ - szczerze powiedziawszy - zupełnie już się zgubiłem
    w kwestii co wiedzieli a czego nie.

    Jeśli zbombardowali bezbronnych cywilów wiedząc, że tam są bezbronni
    cywile - powinni zostać bezwzględnie skazani (ale nie miałbym na to
    wielkich nadziei).

    Jeśli zbombardowali bezmyślnie w panice - powinni zostać wydaleni ze
    służby, ale karnie można byłoby dać im z urzędu spokój.

    Jeśli zostali wprowadzeni w błąd co do okoliczności - uniewinnienie
    powinno być dużo szybsze.