  • 1. Data: 2010-08-17 18:43:12
    Temat: niezgodność z umową a nadmierne koszty
    Od: Czeresniak <d...@o...pl>

    Witam,
    Złożyłem reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową i dostałem
    odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w stosunku
    do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości kosztów naprawy.
    W związku z powyższym mam kilka pytań.

    Czy ktoś z was natknął się na jakąś interpretację co oznacza pojęcie
    nadmierności kosztów i mógłby przedstawić tą definicję?

    Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy:
    1. są wyższe od kosztów naprawy,
    2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy?

    Za pomoc z góry dziękuję.
    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2010-08-18 07:28:32
    Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne koszty
    Od: "Kamil" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czeresniak" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odpowiedź że wymiana na nowy wiąże się z nadmiernymi kosztami w stosunku
    > do naprawy. Niestety nie podano informacji o wysokości kosztów naprawy.

    Masz jakieś podejrzenie że koszt naprawy byłby wyższy niż wymiany? ;) Zawsze możesz
    spróbować dowieść że tak nie jest. Możesz też próbować dowieść że naprawa narażą cię
    na niedogodności większe niż wymiana. Jeżeli nie - sklep z godnie z prawem doprowadzi
    towar do stanu zgodnego z umową przez naprawę..

    Kami.

  • 3. Data: 2010-08-18 09:51:03
    Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne k=?ISO-8859-2?Q?oszty?=
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Czeresniak wrote:

> [...]
    >
    > Czy można uznać że koszty wymiany są nadmierne gdy:
    > 1. są wyższe od kosztów naprawy,
    > 2. są wielokrotnie wyższe (ile razy?) od kosztów naprawy?

    Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta nadmierność może
    się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w
    związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną
    itp.

    Ale nie jest to określone precyzyjnie.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 4. Data: 2010-08-18 12:46:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Massai pisze:

> [...]
    > się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest już produkowany, w
    > związku z tym żeby wymienić trzeba by uruchomić całą linię produkcyjną

    Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy
    do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany do
    naprawy.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-08-18 14:18:23
    Od: Czeresniak <d...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu naprawy
    > do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie kosztu wymiany do
    > naprawy.

    Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
    przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...

    W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
    "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana urządzenia
    wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość jego naprawy."

    Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak proponują
    naprawę zamiast wymiany.

    Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność
    kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy.
    Wynika z tego, że w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na
    naprawę albo odstąpić od umowy?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 6. Data: 2010-08-18 14:31:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Czeresniak pisze:

    > Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
    > przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...

    "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać
    doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
    albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
    wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów
    uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień
    stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności,
    na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia."

    > W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
    > "... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana urządzenia
    > wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość jego naprawy."

    Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany
    lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak
    powyższy łamaniec nie bez powodu - imho.

> [...]
    > kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy.
    > Wynika z tego, że w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na

    Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić
    żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi
    kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu
    naprawy, a do kosztu nowego produktu.

    Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale
    nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się
    powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i
    żądasz wymiany na coś zgodnego.

    Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
    od biedy przyznać sprzedawcy rację.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-08-18 14:44:51
    Temat: Re: niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q?_k=3D=3FISO-8859-2=3FQ=3Foszty=3F=3D?=
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > żądasz wymiany na coś zgodnego.
    >
    > Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by

    hm, ja to rozumiałem tak:
    1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to
    nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b).
    2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 8. Data: 2010-08-18 14:46:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Massai pisze:

> [...]
    > nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b).
    > 2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust.

    Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę. Chyba że towar
    nagle podrożał - to właśnie podałem w przykładzie.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2010-08-18 17:19:12
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (18.08.2010 16:46), Liwiusz wrote:

    > Skoro proponują zwrot kasy, to mogą też dać wymianę.

    A czy oni na pewno proponują zwrot kasy? Bo co prawda Massai tego jasno
    nie napisał, ale oni chyba chcą mu naprawić.

    > Chyba że towar
    > nagle podrożał - to właśnie podałem w przykładzie.

    Sprzęt mógł nie podrożeć, ale jego sprowadzenie może być bardzo drogie.

    p. m.

  • 10. Data: 2010-08-18 17:34:42
    Temat: Re: niezgodnosc z umowz a nadmierne
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    mvoicem wrote:

> [...]
    >
    > A czy oni na pewno proponują zwrot kasy? Bo co prawda Massai tego
    > jasno nie napisał, ale oni chyba chcą mu naprawić.

    Mnie chodziło o to że:
    1. wg tego co piszą wszelkie federacje konsumentów wybór naprawa czy
    wymiana należy do konsumenta.
    2. Jeśli wybrane przez konsumenta jest zbyt drogie ("nadmierne koszty")
    to wtedy przechodzimy do kwestii "zwrot kasy albo jakiś upust". też do
    wyboru dla konsumenta.

    Że niezgodne z prawem jest jeśli sprzedawca zasłaniając się nadmiernymi
    kosztami "wędruje" po punkcie pierwszym (przechodzi od wymiany do
    naprawy) - tak jak to robi w tym przypadku.

    --
    Pozdro
    Massai